Kritizálják a John Lennon-gyilkosságról készített filmet
2008. január 8. 08:00
"Egy senki voltam, míg meg nem öltem a Földön élő legnagyobb 'valakit'" - állította Mark David Chapman, aki 1980. december 8-án manhattani háza előtt megölte John Lennont.
Korábban
Maga Lennon szinte soha nem jelenik meg a filmben, legfeljebb néhány homályos, árnyékos képen, de feltűnik a Dakota House előtti járdának az a pontja, ahol a végzetes lövéseket kapta. Közben felbukkannak jelenetek különböző, New Yorkról és mentális zavarokról szóló híres filmekből, köztük a Taxisofőrből és A dühöngő bikából, mialatt arról a beteges viszonyról folyik a nyomozás, amely az ismeretlen rajongó és "hőse" között alakult ki.
Ez akár kockázatos vádirat is lehet a nagyvárosi magány és a tömegkultúra közötti kapcsolatról. A film kijátssza azt a közismert tényt, hogy a gyilkos megszállottja volt J.D. Salinger Zabhegyezőjének és magát a regény kallódó főhősével azonosította, de az is hangsúlyosan szerepel benne, hogy Chapman haragudott Lennonra, mert képmutatónak tartotta.
A film, amelyet a New York-i IFC Centerben exkluzív vetítésen mutattak be, nem nyerte el az amerikai kritika tetszését. A tekintélyes The Hollywood Reporter egyenesen azt írta róla, hogy "hiányzik belőle az a mélység, amely jogossá tenné a film létrejöttét". A lap azt is Piddington szemére veti, hogy a merénylő elmeállapotát hatásvadász eszközökkel mutatja be, köztük egy olyan képsorral, amelyben elképzeli egy homoszexuális pár meggyilkolását. "Így aztán hiába próbálja pszichológiai összefüggésbe helyezni Chapman tetteit, azok továbbra is ellenállnak minden magyarázatnak" - írta a The Hollywood Reporter.
A The New York Times szerint teljes csalódás a film. Stephen Holden, a lap kritikusa úgy vélekedett: bár a film nem akarja, hogy a néző rokonszenvet érezzen Chapman iránt, mégis arra kényszerül, hogy csaknem két órát töltsön el az ő kellemetlen társaságában, holott a gyilkos "úgy jelenik meg, mint olyan idióta, akitől az ember még a kocsmából is elmenekül néhány percnyi beszélgetés után".
A kritika ugyanakkor egyértelműen magasztalta Jonas Ball megdöbbentően hiteles alakítását és nagy jövőt jósolt neki. Kérdés azonban, hogy ez a szerep nem teszi-e tönkre a fiatal színész imázsát, tekintettel arra, hogy John Lennont ma is százmilliók imádják és átkozzák gyilkosát.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2023
- Kapitalista szórakoztatás a vasfüggöny árnyékában
- A marokkói bazárok kincsei
- A királyi konyha és a maradékok sorsa
- A marokkói bazárok kincsei
- A nyugati bűnügyi sorozatok virágzása a 70-es, 80-as években
- Kapitalista szórakoztatás a vasfüggöny árnyékában
- Szocialista televíziós sorozatok a kádári Magyarországon
- Vonzó ellenfelek - Az amazonok
- Negyven éve mutatták be az István, a királyt
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.