2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Felélesztik a haláltáborok zenéjét

2007. április 12. 13:15

Mentális túlélést jelenthetett az alkotói szabadság illúziója

A túlélés azonban nagyon nehéz volt. A 140 ezer ide küldött zsidóból 33 ezer meghalt, 90 ezret pedig továbbküldtek a keletebbre fekvő koncentrációs táborokba. Ennek ellenére virágzó kulturális élet folyt, operákat, koncerteket és kabarékat adtak elő. A zene a lázadás jelképe is lehetett: jó példa erre a "Terezini induló", amelyet Thersienstadtban játszottak a kabaréműsorok után, és amelynek dallama megegyezik a Hatikvával amely később Izrael nemzeti himnusza lett.

Az elmúlt évtizedben Lotoro több művet is feldolgozott, ezek között vannak Rudolf Karel, cseh zeneszerző darabjai is, akit a nácik tartóztattak le a prágai ellenállásban való részvételéért. Karel egy katonai börtönben, vérhastól szenvedve WC papírra írta műveit, egy öt felvonásos operát és egy nonettet, vagyis egy kilenc hangszerre írt zeneművet. A fogoly azután is folytatta a komponálást, hogy átszállították a theresienstadti koncentrációs tábor melletti erődbe. Utolsó művét, egy vidám "Fogoly indulót", halála előtt négy nappal írta 1945 márciusában.

A római könyvtár azonban nem csak a theresienstadti zsidók által írt darabokat tartalmazza, hanem a nácik által elhurcolt cigányok műveit, a japánok által Indonéziába internált holland nők dalait, valamint Edmund Lilly amerikai ezredes zenéjét is, aki dalokat és verseket írt, miközben több japán tábort is megjárt. "A zene egyetemes nyelv, ezért a német tiszt és a zsidó fogoly által írt művek ugyanazt a történelmi értéket képviselik" - állítja Lotoro.

A zenész azt reméli, hogy a könyvtár segítséget nyújthat majd a kutatóknak abban, hogy jobban megértsék azt a "kreatív robbanást", amely lehetővé tette, hogy Buchenvaldban tangót írjanak, az olaszországi Alberobello táborában pedig keringő szülessék, és olyan művek keletkezzenek, amelyek gyökeresen különböznek komponálásuk helyétől.

"A gyűjtemény arra is rávilágít, hogy mennyire más szerepe volt a zenének és a kultúrának a náci táborokban" - mondja David Meghnagi, pszichológia-professzor, aki részt vett a könyvtár létrehozásában. "Az alkotó számára a komponálás a mentális túlélést jelentette. Ily módon meg tudta őrizni emberségét, és képes volt egy másik jövőt elképzelni magának" -mondta Meghnagi.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár