2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A reneszánsz freskófestészet esetlen mestere: 605 éve született Masaccio

2006. december 20. 16:00

Hatszázöt éve, 1401. december 21-én született Castel San Giovanniban Tommaso di Giovanni di Simone Guidi, avagy Masaccio, a korai reneszánsz kiemelkedő festője.

Realisztikus festészet ragyogó színekkel

Masaccio freskóképe rekonstrukció
előtt és után: a fügefalevél
 csak
a későbbi korok ajándéka volt

Apja községi jegyző, anyja egy kocsmáros lánya volt. Masaccio (neve nagyot vagy esetlent jelent) nem törődött a külsőségekkel, közönyös derűvel szemlélte környezetét. Nem tudni, hol tanult, a művészeti ismeretek e korban apáról fiúra szálltak, így meglepő, hogy ő is, testvére, Io Sergio is festő lett. Nagyapja kelengyeládákat készített, melyekre képeket festettek, talán az ő révén jutott egy mester műhelyébe.

Élete első ismert adata 1422. január 7-e, amikor belépett a firenzei Arte dei Medici e Speziali nevű szövetségbe, amelynek a festőcéh is tagja volt, tehát húszévesen már érett festő lehetett. Legkorábbi ismert képe, egy Valdarno melletti templom triptichonja 1422-ben készült, a trónoló Madonnát ábrázolja angyalokkal és szentekkel. Firenzei stíluselemek, de Giotto és Andrea Orcana hatása is látszanak rajta, s így nem derül ki, Masaccio San Giovanni Valdarnóban vagy Firenzében tanult-e. A mű szerkezete összefogott, az alakok élettel teliek és nem idealizáltak. Masaccio ismerhette Donatello korai realista szobrait, s ezekből leshette el az emberi test ábrázolását, a mozdulatok kifejező erejét.

Következő fontos műve a pisai Santa Maria del Carmine templom többtáblás oltárképe 1426-ból, amelyet a 18. században szétbontottak, de 13 darabját azonosították különböző múzeumokban. Középen a trónoló Madonna alakja a néző fölé magasodik, a megvilágított jobb s az árnyékos bal oldal a főalak nagyságát erősíti fel. A főkép alatti részlet, a Háromkirályok realisztikus alakjai közt az adományozók is láthatók. Mindkét kép eltér a kor firenzei színhasználatától, a ragyogó és mély színek a valóságot idézik.

Masaccio 1427-ben kezdett főművén, a firenzei Santa Maria del Carmine templom Brancacci-kápolnájának freskóin dolgozni. A Szent Péter életét ábrázoló művet Masolino kezdte el, de csak a boltozatot és a felső szintet fejezte be. (Korábban már dolgoztak együtt, s Masaccio vélhetőleg már ekkor hatott az idősebb Masolinóra.) Sokat vitatták, melyik freskót melyikük festette: Masaccio művének tartják a Kiűzetés a paradicsomból, Az adógaras, A neofiták megkeresztelése, a Szent Péter árnyékával gyógyít, a Trónoló Szent Péter, a Szent Péter alamizsnát oszt s a Teofilus fiának feltámasztása című képeket.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár