A levegőnél könnyebb anyahajókkal kísérletezett Amerika a két világháború között
2022. szeptember 14. 16:26 Múlt-kor
Korábban
A balsorsú Akron
Az innovatív léghajók közül az első, a ZRS–4 1931. október 27-én került felavatásra, és kapta „szülővárosa” után az Akron nevet a keresztségben. A 240 méter hosszú és 40,5 méter átmérőjű óriás karrierje azonban tragikusan rövidnek bizonyult.
A már említett New Jersey-i Lakehurst bázisról indulva különböző hadgyakorlatok keretében több utat tett meg az ország keleti partvidékén és az Atlanti-óceán felett 1931 folyamán és 1932 elején. Februárban egy földi kezelési gyakorlat során megsérült, a javítás két hónapig tartott.
Az eset jól mutatja, milyen gondokkal küszködött továbbra is a léghajó, mint katonai eszköz, csaknem két évtizeddel az első világháborús bevetései után is.
Egy léghajó kormányfülkéje belülről
A megjavított Akronnal 1932 tavasz végén kezdték meg a repülőgép-hordozási gyakorlatokat. Május és június folyamán a nyugati parton tartották a próbákat, néhány alkalommal a felszíni flottával együtt. A földi kezelés gondjai itt is előjöttek több baleset formájában, az egyik két tengerész életébe került.
1933 januárjában és márciusában újra a keleti parton repült, Floridát, Kubát és Panamát is bejárva lehetséges jövőbeni légikikötő-helyszíneket keresve. Április 3-án indult el 73. útjára Új-Anglia felé, azonban 4-én nem sokkal éjfél után farokrészével az óceánba zuhant Atlantic City-nél.
A fedélzeten tartózkodó 76 emberből csupán hárman élték túl a balesetet, ráadásul a mentés során a túlélőket kereső J–3 jelű kisebb léghajó ugyancsak a tengerbe zuhant, további két emberéletet követelve.
Az Akronon elhunytak közt volt William A. Moffett ellentengernagy is, a haditengerészet Aeronautikai Irodájának első vezetője és a léghajóprogram első számú támogatója.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben tegnap
- Hollywood szinte összes díját begyűjtötte Audrey Hepburn tegnap
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában tegnap
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával tegnap
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst 2024.05.03.
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető 2024.05.03.
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma 2024.05.03.
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit 2024.05.03.