2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A legválságosabb időket is átvészelték a Városligetben megtartott árumintavásárok

2024. szeptember 9. 15:05 Múlt-kor

Az 1800-as évek első felében a pesti parkban csupán a jó idő beköszöntével, tavasztól őszig zajlott élénk élet. A hideg telek és a kirándulóhely távolsága Pest épületekkel teli belvárosától nehezítette a megközelítését. Azonban a fővárosi infrastruktúra fokozatos kiépülése, az eredetileg mocsaras terület parkosítása, a fák árnyékában tartott rendezvények és az idegenforgalmi vonzerő miatt a Városliget turizmusa a 20. századra fellendült.

Városliget
A Tejipari Csoport kiállítása a városligeti Nemzetközi Vásáron, 1926. (kép forrása: Fortepan / Fortepan)

Csupán id. Andrássy Gyula miniszterelnöksége során merült fel a parkot a belvárossal összekötő út tervének gyakorlati megvalósítása, melyet Kossuth Lajos még 1841-es, a Pesti Hírlapban megjelent cikkében vázolt először. Végül 1876. augusztus 20-án adták át ünnepélyes keretek között az akkor Sugár-útnak nevezett, fakockaborítással ellátott új utat. Alig 20 évvel később megépült a budapesti földalatti vasút: Wünsch Róbert építési vállalkozó, a kor vasbeton építészetének kiemelkedő alakja, a rendelkezésre álló legmodernebb technikával építette meg az alagutat.

Az utasok az 1896-os ezredéves kiállítás megnyitásának heteiben, fokozatosan vették használatba a vonalat, amely eredetileg a mai Hősök tere sarkánál kibújt a felszínre. A mintegy 500 méteres városligeti felszíni szakaszon két megálló kapott helyet: egy az Állatkert főbejáratánál, illetve az akkori végállomás a Liget belsejében. A vonalat 1973-ban meghosszabbították a Mexikói útig, és a teljes 4,4 kilométeres pálya a föld alá került.

A Városliget kertészeti aranykora az 1900-as évek elején köszöntött be. A harmadik jelentős budapesti főkertész, az 1912-1930 között működő Räde Károly (1864–1946) nevéhez fűződik a városligeti közpark 20. századi szerkezetének kialakítása. A jelentősen megnövekedett forgalom miatt kibővítette és átrendezte a Városliget közúti hálózatát és sétányait.

Tágas, pihenésre alkalmas pázsitfelületeket létesített, játszótereket alakított ki a gyermekeknek. A látogatott helyekre szép látványt nyújtó tulipánfákat és díszalmafákat telepített. A park megújult arculata jól illett a Liget vidám, nyüzsgő életéhez.

A budapesti és ezen belül a városligeti turizmus fejlesztésében, a külföldi és hazai vendégek szervezésében jelentős szerepet játszott az 1902-ben életre hívott első magyar utazási iroda, az Idegenforgalmi és Utazási Vállalat Részvénytársaság. Az 1926-tól IBUSZ néven működő vállalkozás másfél évtizeddel megelőzte a német és osztrák nemzeti utazási irodák létrejöttét.

A társaság kezdetben vasúti menetjegyeket árult, majd fokozatosan bővítette hazai és nemzetközi szolgáltatásait. Külföldi fiókokat is működtető utazási irodaként sokat tett a főváros idegenforgalmi látványosságainak népszerűsítéséért.

Emellett a magyar idegenforgalmi reklámkampány szintén igyekezett a Bécsig utazó tehetős turisták számára a Budapestre való átruccanást is kedvelt programmá tenni. Jöhettek vonattal, autóbusszal vagy saját gépkocsival, de utazhattak a magyar fővárosba olyan hidroplánnal is, amelyik a városközpontban, a Szabadság-híd mellett szállt le a Duna vizére.

Az első világháborús vereség válságos éveket hozott az ország számára, az idegenforgalom is jelentősen visszaesett. A városligeti árumintavásárok század elején elindított sorozata azonban a trianoni döntés után sem szakadt meg. A városligeti rendezvénysorozatot 1925-től Budapesti Nemzetközi Vásárnak nevezték, a főváros pedig belépett az ekkor megalakuló Vásárok Nemzetközi Szövetségébe. A belföldi látogatók 1933-tól úgynevezett filléres vásárvonatokat vehettek igénybe a fővárosba történő utazáshoz. (x)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Andrássy út a Városliget felé nézve. A háttérben az Ybl-féle Gloriette (díszkút) látszik (kép forrása: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)A millenniumi kiállítás főbejárata. 1896-ban. (kép forrása: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)A haditengerészet hajói a millenniumi kiállításon (kép forrása: Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei)A Tejipari Csoport kiállítása a városligeti Nemzetközi Vásáron, 1926. (kép forrása: Fortepan / Fortepan)
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár