2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A dualizmuskori Magyarország iparának csúcsterméke

2014. április 18. 11:02

Az egyenjogúság szimbóluma

Az osztrák-magyar csatahajóprogram elindítása után a Danubius is szerette volna elnyerni az egyik csatahajó építésének jogát. Mivel az új hajógyár számára hatalmas kihívást jelentett a Szent István megépítése, ezért kénytelen volt vállalati fúziót végrehajtani a Ganz és Társa Gép- és Waggongyárral, amire 1911-ben került sor. Az így létrejött nehézipari vállalatbirodalom Magyarország legnagyobb munkaadójává is vált egyben.

A Monarchián belül a közös ügyeket (az 1910-es megállapodás szerint) 36,4 százalékban fizette Magyarország, így a magyar politikai vezetés is ennek arányában szeretett volna részesülni a haditengerészeti megrendelésekből. Az új csatahajóosztály megépítéséhez azonban rendkívüli hitelre (312,4 millió korona) volt szükség a kiadások nagysága miatt, amelyet a magyar kormány csak akkor volt hajlandó megszavazni, ha legalább egy csatahajót a Danubius hajógyár épít, és a hajók részegységeinek építéséből is arányosan részesül a magyar ipar megrendelések formájában.

Az SMS Szent István építés közben

A Ganz-Danubius 1912. január 29-én fektette le a VII. számú csatahajó (a későbbi Szent István) gerincét, jóllehet a sólya (a vízbe bocsátáshoz szükséges talpfa) építése sem fejeződött be addigra. A hajót 1914. január 17-én bocsátották vízre, ami azonban nem az építés végét, hanem csak egy fontos fázisát jelentette. A kazánokat, a gépeket, a fegyverzetet és a páncélzatot csak a vízen lehetett felszerelni. A hajó végül 1915 novemberében állt szolgálatba.

A Szent István csatahajó 152 méteres hosszával és 20 ezer tonnás vízkiszorításával minden idők legnagyobb magyar építésű hajója. Nem is egyszerűen a legnagyobb, hanem kiemelkedően a leghatalmasabb, ugyanis a rangsorban utána következőnél ötször nagyobb. E hatalmas hajó minden hibája ellenére a magyar ipar teljesítőképességének (egyben az Ausztriával való magyar egyenjogúság) szimbóluma volt.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár