Hét dolog, amit nem tudtál Pearl Harborról
2015. december 7. 18:41
„Niitaka jama nobore!” (Mászd meg Niitaka-hegyét) – adta ki a parancsot 74 évvel ezelőtt, 1941. december 7-én röviddel éjfél után Jamamoto admirális a már 11 napja kihajózó hat japán anyahajónak, amelyen 408 vadászgép várta, hogy felszálljon. A gyanútlan és teljesen elővigyázatlan amerikaiak elképedve látták, amint a Csendes-óceán közepén fekvő Hawaii-szigeteken lévő katonai támaszpontjuk fölé 7.48-kor 183 ellenséges gép száll, amelyet néhány perccel később újabb 171 vadászgép váltott fel. A radaron már korábban feltűnő pontokat a tiszt teljes bizonyossággal a már várt B-17-es köteléknek hitte. Az amerikai veszteség elsőre óriásinak tűnt: 188 repülőgép és 4 csatahajó semmisült meg, 2386 ember meghalt, míg japánoknak jóval szerényebb volt a veszteségük: 29 repülő és 55 pilóta. Az ázsiai birodalom azon terve, hogy az Egyesült Államok csendes-óceáni flottáját több évre kiiktassa, azonban mégsem vált be, ugyanis a túlzott japán óvatoskodás miatt elmaradt az infrastruktúrát és az üzemanyagraktárakat elpusztító harmadik hullám, valamint a fő támadási célpontnak tekintett három amerikai repülőgép-hordozó sem tartózkodott a kikötőben. Ennek ismeretében viszont kérdéses, hogy volt-e így értelme a támadásnak. Egy dolgot bizonyosan elértek a japánok: Amerika háborúpárti lett. Hét dolog, amit nem tudtál Pearl Harborról.
Korábban
A csatahajók nagy részét visszahozták a sírból
A japán támadás során nyolc amerikai csatahajót ért találat, azonban kettő kivételével (USS Utah, USS Arizona) mindegyiket megjavították, és néhány évvel később újra a haditengerészet kötelékében szolgáltak. A USS West Virginia és a USS California teljesen lesüllyedt a tenger fenekére, ám kiemelték. Kevesen tudják, de a japán vadászgépek sorozatlövői által a Pearl Harbor-i épületekben keletkezett golyónyomok egy részét a méltó emlékezés végett sohasem javították ki, így azok ma is láthatók.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból 2024.05.02.
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához 2024.05.02.
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum 2024.05.02.