Szivar alak és hat kerék - így változtak a világ leggyorsabb autói
2015. május 13. 17:21
65 évvel ezelőtt, 1950. május 13-án a második világháború alatt katonai repülőtérként működő silversone-i pályán indult útjára a világ legismertebb autós versenysorozata. Összeállításunkban felidézzük, hogyan változtak a Forma-1-es autók az elmúlt évtizedekben.
Korábban
A kezdetekkor még a háború előtt kifejlesztett, orrmotoros autókkal száguldoztak a pilóták
(Juan Manuel Fangio és Karl Kling Mercedesével, Alberto Ascari Maseratijával várja a rajtot az 1954-es Francia Grand Prix-n)
Az 1960-as évek farmotoros autóinak kialakításánál az ún. szivar karosszériák domináltak
(Graham Hill BRM-je, Jim Clark Lotusa és Ronnie Bucknum Hondája a rajtrácson az 1965-ös Holland Nagydíjon)
Az 1960-as évek második felében megjelentek a Ferrari által kifejlesztett szárnyak,amelyek a háromliteres
motorok bevezetésével együtt rendkívüli módon megnövelték az autók sebességét
(Chris Amon Ferrarijában)
A 70-es években a mintázat nélküli, ún. slick gumik mellett a hatalmas hátsó kerekek is megjelentek
(Ronnie Peterson és a Lotus 72E 1973-ban)
A 70-es évek második felében rövid időre a hatkerekű autók is felbukkantak
(Jody Scheckter hatkerekű Tyrrelljével 1976-ban)
A 70-es évek végén megjelentek a turbómotoros, szívóhatású autók
(René Arnoux Renault RS10-ét vezeti )
A Lotus mérnöke, Colin Chapman 1981-ban fejlesztette ki az ikerkasznis, vagyis két alvázas Lotus 88-at
(Elio de Angelis versenyez Lotus 88-asával)
Bár a turbómotoros autók a 80-as években végképp kiszorították az élmezőnyből
a szívómotoros járműveket, ám 1989-ben betiltották a turbófeltöltők használatát
(Ayrton Senna 1988-ban még turbómotoros McLarent vezetett)
Az 1990-es évek elején megengedettek voltak az elektronikus segédeszközök,
amelyek kifejlesztésében a Williams járt élen. Ezeket 1994-re betiltották
(Nigel Mansell az 1992-es San Marinó-i Nagydíjon)
A 90-es évek második felében az autók hengerűrtartalmát 3000 cm³-re csökkentették,
a V8-as és V12-es motorok helyébe pedig a V10-esek léptek
(Michael Schumacher 1998-ban)
2009-től az autók légterelő elemei által biztosított leszorító erő felére csökkentésének
kompenzálása céljából ismét engedélyezték a slick gumik használatát
(Sebastian Vettel a 2011-es Malajziai Nagydíjon)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap