Kevesen gondolták, hogy túléli a pilóta a történelem első tengeri le- és felszállását
2023. május 26. 09:03 Múlt-kor
Korábban
Első az elsők között
Ely bravúrja az első volt a számos repülési mérföldkő közül, amelyeket a San Franciscóban megrendezett tíznapos repülős találkozó során elértek a pilóták. A becslések szerint mintegy 200 000 érdeklődő érkezett autóval, vonattal és busszal, hogy a történelem egyik legelső nagyszabású légibemutatójának szemtanúja legyen. Az aviátorok szeme előtt az 50 000 dolláros fődíj is ott lebegett – ez több, mint másfél millió dollárt jelentene mai értéken. Négy századnyi gyalogságot is kirendeltek a találkozó idejére, hogy a haditengerészet mellett a szárazföldi erők is lássák, hogy a repülőgép valóban alkalmazható jelentősebb feladatokra is a harctéren. A katonák feladata a bemutatót irányító Frederick Scotford elmondása szerint az volt, hogy géppuskákkal és tábori lövegekkel „harcot utánozzanak a madáremberek ellen”.
Ez az esemény volt az első alkalom, hogy a hadügyminisztérium engedélyezte szövetségi csapatok részvételét egy civil repülős találkozón. Az úttörő aviátor Hubert Latham itt lett az első pilóta, aki átrepült a Golden Gate szoroson – a híres híd még nem épült meg ekkor. A katonák nagyméretű repülősárkányokat eresztettek fel, amelyekre aztán éles lőszerrel tüzeltek, ezzel leképezve a repülőgépekben a földről tehető károk mértékét.
Egy Curtiss harci repülő, amely ekkoriban a mexikói határon szolgált. A tengeren új dimenziók nyíltak meg a hadi repülés előtt.
Egy másik pilóta, Charlie Willard repülője mögött egy 30 méter hosszú. finom alumíniumhuzalt vonva szállt a levegőbe: ő lett az első repülős, aki egy földi rádióállomásról érkező üzenetet fogadott e kezdetleges antennával. Paul Beck százados, a hadsereg híradós tisztje Philip Parmalee civil pilótával szállt fel, és 150 méteres magasságból elküldte az első repülőről érkező rádiójelet, amelyet egy földi állomáson fogadtak – 100 km/h-s sebességgel repülve, ami a korban hallatlan sebességnek számított. A nyolc évvel korábban elsőként a levegőbe emelkedő Wright-fivérek idősebbike kijelentette, hogy több száz kilométeres sebességre alkalmas repülőgépek is megépíthetők lesznek egyszer, dacára annak, hogy ő és testvére első repülésükkor mindössze 11 km/h-s csúcssebeséget értek el.
Roy Stover, a haditengerészet hadnagya lett a flotta első tisztje, aki a levegőbe emelkedett, miután Walter Brookins – a Wright-fivérek első tanítványa – mellett elhagyta a földet. Az újságok „egy titokzatos Foster hadnagyot” is megemlítettek, aki egy puskát vitt magával a repülőgépre, és a levegőbe felengedett sziluettcéltáblákra tüzelt, némelyiket el is találva. A kutatók többsége úgy véli, hogy „Foster hadnagy” valójában ugyancsak Ely volt, álnéven. Ugyancsak e bemutatón hajtották végre az amerikai történelem első légibombázási gyakorlatát. Az egyik lap ezt úgy kommentálta, „a washingtoni haditengerészeti minisztériumnak azon nagyszabású feladatra kell összpontosítania, hogy valamiféle védelmet biztosítson a szárnyaló halál ellen.”
Myron Crissy hadnagy a kezében tartja az első bombát, amelyet nem sokkal a kép elkészülte után dobott le a mellette ülő Philip Parmalee által vezetett repülőgépről
Ely a Pennsylvanián végrehajtott mutatványa volt viszont az, amely az egész világ figyelmét felkeltette, mivel egy új korszak kezdetét jelentette. „Egyszeriben megváltoztatta a tengeri hadviselés egész elméletét” – írta az egyik újság.
Eugene Ely mintegy tíz hónappal később, 1911 októberében életét vesztette a Georgia állambeli Maconnél egy repülőszerencsétlenségben. 1932-ben a Kongresszus posztumusz kitüntetésben részesítette a Kiemelkedő Repülőskereszt (Distinguished Flying Cross) formájában, amelyben a leghősiesebb tetteket végrehajtó repülősök részesülhetnek. 1961-ben az amerikai posta bélyeget bocsátott ki emlékére a korszakalkotó mutatvány 50. évfordulója alkalmából. A washingtoni Air and Space Museum szintén kiemelt figyelmet fordít Ely-ra az állandó tárlatának anyagában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. A modern demokráciák 17–18. századi gyökerei
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Bibliáját és sakk-készletét vitte magával a vesztőhelyre I. Károly angol király
- Nem tartotta tiszteletben az angol alkotmányosság alapját Földnélküli János
- 10 tény az amerikai függetlenségi háborúról
- 10 arcpirító adónem a brit történelemből – a gyufaadótól a tudásadóig
- Mániákusan igyekezett kijavítani műveltségbeli hiányosságait az első amerikai elnök
- Az egyetlen nő, aki aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát
- Ilyenek voltak Amerika pajzán alapító atyái
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.