Halálos balesetek hatására állította le Amerika két világháború közötti lég-anyahajó programját
2023. december 6. 14:17 Múlt-kor
Korábban
A megmaradt testvérhajó
Míg 1933 áprilisa az Akron számára a véget jelentette, ikertestvére, a Macon ebben a hónapban tette meg legelső útját. A két hajó szinte azonos tulajdonságokkal bírt, ám a Maconön időközben olyan fejlesztések lettek végrehajtva, amelyek mintegy 3600 kilogrammal könnyebbé tették az Akronnál. A tesztrepülések után június 23-án formálisan is felavatták, otthona ugyancsak Lakehurst volt.
A személyzet kiképzését és a további fejlesztéseket szolgáló próbarepülések októberig folytatódtak, amikor névadó városába, a Georgia állambeli Maconbe repült, majd innen Texas érintésével a San Franciscóhoz közeli, újonnan felavatott légikikötőbe, az elhunyt ellentengernagyról elnevezett Moffett Field repülőtérre.
Az 1933-as év hátralevő részében, valamint 1934 elején a Macon a csendes-óceáni flottával gyakorlatozott. Teljesítményét a szemtanúk elismerték, ám egyre nyilvánvalóbbá váltak sebezhetőségei is. Április 10-én például két „ellenséges” zuhanóbombázó sikeresen kerülte meg a léghajó védelmét, olyan helyzetbe kerülve, ahonnan könnyedén megsemmisíthették volna. A léghajó ekkor ereszkedni kezdett, hogy a beborult ég felhőzetébe meneküljön előlük, azonban ekkor alulról pillantották meg a lenti „ellenséges” hajók, amelyek azonnal tüzet nyitottak rá légvédelmi fegyvereikkel.
Az épülő Macon hátulja a vezérsíkok felhelyezése előtt
Ezeket a támadókat még sikerült kikerülnie, de egy órával később ismét repülők érték utol, és ekkor a gyakorlatot vezető bírók megsemmisítettnek nyilvánították. A léghajót azonnal „újraélesztették” a fiktív ZRS–6-ként, azonban így is csak 90 percet bírt ki az újabb lelövésig. ZRS–7 néven ismét feltámadt, és egy további napot töltött a gyakorlaton, mielőtt hazaküldték.
A Moffett Fieldről április 20-án ismét a keleti part felé vette az irányt, nevezetesen a floridai Opa-lockába, egy Miami melletti mocsaras vidéken kialakított primitív leszállópálya felé, ahol a haditengerészet felállított egy léghajóknak szánt kikötőárbócot. Habár az út során a zord időjárás miatt keletkezett némi kár a léghajóban, a Macon időben célba ért, és részt tudott venni a májusban rendezett, Fleet Problem XV nevű hadgyakorlaton a Karib-tengeren. Itt ismét igen hamar „lelőtték”, és visszatért Kaliforniába.
1934. július közepén a Macon tett egy igen nevezetes utat a Csendes-óceánon, ahol csatlakozott a USS Houston nehézcirkálóhoz, amely éppen Franklin Roosevelt elnököt szállította Panamából Hawaiira. Az út során a Maconről eredeti fix futóművük nélkül szálltak fel a Sparrowhawkok (lévén a léghajón való landoláshoz nem volt rá szükség), ezzel nagy mértékben javítva teljesítményüket, és újabb felesleges súlyt megspórolva a léghajónak. Az év hátralevő részében a Macon incidens nélkül teljesítette feladatait, bizonyítva távolsági felderítő képességeit.
1935. február 15-én este azonban ismét bekövetkezett a katasztrófa: az 54. repüléséről való visszatérés közben a kaliforniai Point Sur közelében viharba keveredett, és az erős szél leszakította az egyik vezérsíkját, így a Macon is a tengerbe zuhant. Legénységéből mindössze ketten élték túl az esetet.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Középkor
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében
- Földbe rejtett középkori kincs is előkerült a Tisza-tó mellett
- A véres polgárháború, amely megihlette a Sárkányok háza alkotóját
- Hadvezérként is jeleskedett Bakócz Tamás, a későbbi pápajelölt
- Horvát bánként bizonyította alkalmasságát a trónra Mátyás király egyetlen fia
- Már a középkori Angkor lakosai is tudhatták, hogy a Föld gömb alakú
- Kevés kortársával ápolt jó viszonyt az állandóan háborúzó Barbarossa Frigyes
- Ezeréves épület nyomaira bukkanhattak a régészek Veszprémben
- Előre felkészült II. Géza a német-római császár fosztogató kereszteseinek átvonulására
- Több mint száz éve épül Antoni Gaudí fő műve, a Sagrada Familia tegnap
- A modern búvárkodás alapjait is lefektette Jacques-Yves Cousteau tegnap
- Brutális „gyógymódokkal” kezelték Hollywood bukott reménységét tegnap
- Katonazenekari programokkal várják az érdeklődőket Debrecenben tegnap
- A Micimackó frappáns magyar fordítását is Karinthy Frigyesnek köszönhetjük tegnap
- Máig nem kötött békét egymással a két koreai állam tegnap
- Elsőként a budapesti fogaskerekűn indítottak kalauz nélküli járatot az országban 2024.06.24.
- Még az újkorban is hittek a seprűn repülő boszorkányok létezésében 2024.06.24.