2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Csak három órát töltöttek az antarktiszi hó fogságában a Pegasus repülőgép utasai

2024. október 8. 08:20 Múlt-kor

Szerencsére senki sem sérült meg, amikor 1970. október 8-án a Pegasus névre keresztelt, C-121 Lockheed Constellation személyszállító repülőgép az Antarktisz felett repülve egy erős viharba futott bele, és kényszerleszállást hajtott végre a Déli-sarkon. A balsorsú járat kilométereket csúszott a kietlen jégmezőn, míg végre megállt. Ma ugyanabban a pozícióban látható, mint 54 évvel ezelőtt, csupán a hó borította be a turistalátványosságot.

Lockheed
A Lockheed Constellation egy példánya (Wikipédia / Mike Lehmann / CC. BY-SA 3.0)

Az egyik utas, Noel Gillespie így számolt be az utolsó levegőben töltött percekről: „Úgy emlékszem vissza az eseményekre, mintha egy horrorfilmet néztem volna. A négyes számú propeller egyszerűen kifordult a helyéről és a motorral együtt eltűnt a hóviharban. Néhány pillanattal később, mintha egy hatalmas kéz letépte volna, a harmadik számú légcsavar is elszállt, így a teljes jobbszárnyunknak annyi volt.”

„Úgy emlékszem rá, mint egy lassított felvételre, de kétlem, hogy néhány pillanatnál tovább tartott volna. A hajtóművek leválása után hátborzongató csend következett. Egy szó sem hallatszott az egész gépen. A zuhanás helyszíne mindössze másfél mérföldre volt a repülőtér épületeitől, ám az ítéletidőben három órába telt, amíg a mentőcsapat tagjai rábukkantak a géptestre”.

Az Új-Zélandról érkező gép fedélzetén 80-an utaztak, azonban az ijedtségen kívül senkinek sem esett bántódása.

A jégmezőt, ahol a Lockheed végül földet ért, a gép után Pegasus Fieldnek (Pegasus Repülőtér) nevezték el.

A Déli-sark legdélebbi repülőtere, a McMurdo állomás melletti jégmező gyakorlatilag maga a kifutópálya, ugyanis egész évben lehet használni; mellette nincs kiépített betonpálya, a gépek a jégre szállnak le.

Bizonyos időszakokban igen veszélyes használni, hiszen az állandó sötétség hónapjaiban nincs kivilágítva, csupán meggyújtott benzines hordók jelölik a leszállópálya határait.

Az Antarktiszra kirándulók számára a mai napig kihagyhatatlan megállót jelent a balsorsú járat hófödte temetőjének felkeresése, sokan hagyják ott aláírásukat a gép vendégkönyvnek nézett farokrészénél.

A kietlen vidék hőmérsékletváltozásainak kitett géptörzset a jég kiválóan megőrizte, így szinte alig látszik, hogy már több mint fél évszázada fekszik a hóban.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A Pegasus Fehér Jég Kifutópálya ma is használatban van, a képen egy Boeing 757-es látható (Kép forrása: Wikipédia / New Zealand Defence Force / Altair78 / CC BY 2.0)
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár