A határérték százezerszeresével sugároz az 1989-ben elsüllyedt szovjet atom-tengeralattjáró
2019. július 10. 10:17 MTI
A megengedett határértéknél százezerszer magasabb sugárzási szintet mértek a Norvég-tengerben 1989-ben elsüllyedt Komszomolec szovjet atom-tengeralattjáró környékén, ugyanakkor ez a sugárszennyezettség nem jelent veszélyt az emberre - közölte kedden a norvég TV2 hírtelevízió a roncshoz júliusban indított első közös orosz-norvég kutatóexpedíció résztvevőire hivatkozva.
Korábban
A szerencsétlenséget szenvedett tengeralattjáróból vett első vízminták szerint továbbra is szivárog radioaktivitás a roncsból. A norvég tudósok megjegyezték, hogy a mostani mérések valamivel magasabb szinteket mutatnak a 2007-es orosz expedíció által megállapítottaknál.
"Részletesebben kielemezzük a mintákat, ahogy partra érünk. Az általunk helyben mért szint 100 becquerel literenként" - mondta a mostani kutatócsoportot vezető Hilde Elise Heldal. Kiemelte, hogy ez a sugárszennyezettség nem veszélyes.
"Nyugodtan meg lehet enni az ezekből az északi térségekből származó halakat" - tette hozzá.
A kutatók némi furcsaságot is felfedeztek a Komszomolec roncsának vizsgálatakor. Időnként ugyanis "porfelhő" száll fel egy szellőztető csövön keresztül. Ez Heldal szerint arra utalhat, hogy a sugárzás löketenként szivároghat. A kutatók feltételezései szerint ez a szellőző nyílás közvetlen összeköttetésben lehet a reaktorral, az említett felhő pedig víz alatti áramlás hatására keletkezhet.
A vizsgálatok elvégzéséhez a távirányítású Aegir 6000 nevű mélytengeri merülő jármű készített a tengeralattjáróról felvételeket, amelyeket időközben az interneten is közzétettek. A képeken látható, hogy a tengeralattjáró törzsét erősen megviselte a baleset óta eltelt 30 év. A roncs jelenleg 1665 méteres mélységben fekszik a tengerfenéken.
A közös orosz-norvég expedíció július 6-án indult azzal a céllal, hogy felmérjék a tengeralattjáró állapotát.
A K-278-as jelzésű, harmadik generációs atom-tengeralattjárókhoz tartozó Komszomlecet 1983-ban állította hadrendbe az egykori Szovjetunió haditengerészete. 1989. április 7-én tűz ütött ki fedélzetén, aminek következtében elsüllyedt. A fedélzeten lévő 69 fős legénységből 42-en életüket vesztették.
Már az 1990-es évektől mértek megemelkedett sugárzási szinteket a baleset helyszínének térségében.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap