2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Kiderült, hogyan épült a pekingi Tiltott Város

2013. november 5. 09:30 MTI

Szánon, mesterséges jégpályán szállították a gigantikus köveket a pekingi Tiltott Város, vagyis a hajdani kínai császári palota építéséhez - állapították meg kutatók. A tény azért meglepő, mert a körülbelül hatszáz évvel ezelőtti építkezés idején Kínában már háromezer éve ismerték a küllős kereket.

Csiang Li mérnök-kutató és két kollégája ezért azt vizsgálták meg, milyen előnyökkel járt a szánon szállítás. Más módszerekkel összevetve ehhez kellett a legkevesebb munkaerő, ám a károk megelőzését is szolgálta - derült ki az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent kutatás eredményeiből.

Az építések idejéből származó írások között a kutatók egy 123 tonnás kő szállításáról szóló beszámolót találtak. Az írás szerint az építők különleges technikával tették szabaddá a kőfejtő és Peking közötti hetven kilométeres utat: a jeges talajra vizet locsoltak, és azon csúsztatták a szánokat. Ötszáz méterenként kutakat ástak, hogy mindig legyen elég vizük.

A kutatók megvizsgálták azokat a korabeli szállítási módokat, amelyekkel egy 123 tonnás követ mozgatni lehetett. Ezután a megfelelő csúszási együtthatók alapján megbecsülték, hány emberre volt szükség a szánhúzáshoz. Száraz talajon 1537 munkás kellett volna, vízréteggel borított fatalajon csak 358.

Hasonlóan sok munkáskéz kellett volna, ha kemény jégen húzzák a megrakott szánt, csak a jeget borító vízréteg lehetett olyan csúszós, hogy akár 46 ember is elég volt a kőtömb mozgatásához. A szakértők szerint az időjárás is a szánon szálításnak kedvezett: akkoriban Pekingben a januári középhőmérséklet -3,7 Celsius-fok volt. Ilyen hidegben a víz két perc alatt még nem fagy meg teljesen. Ennyi idő elég, hogy a szán az éppen bevizezett felületre jusson, és már a vizes rétegen csússzon tovább.

Csiang Li és munkatársai a szánon szállítás további okait is felderítettek: egy forrás szerint a korabeli kocsi hozzávetőlegesen legfeljebb 95 tonnás terhet tudott szállítani. A jég sokkal simább is volt a göröngyös utakhoz képest, amelyeken a kövek összetörhettek volna.

A szánt időnként ma is szállítóeszköznek használják Észak-Kínában - hangsúlyozták a kutatók. 2013 januárjában és februárjában egy vasútállomás 1200 tonnás épületét juttatták rendeltetési helyére hasonló mesterséges jégpályán. A pekingi Tiltott Város a kínai építészet mesterművének számít. Hajdan a császári családnak nyújtott védelmet, közönséges polgár nem tehette be oda a lábát. A máig vörös fallal körbevett palotakomplexum 1987 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár