2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Elveszettnek vélt Vivaldi-kéziratra bukkantak

2012. július 17. 08:47 MTI

Antonio Vivaldi velencei zeneszerző eddig ismeretlen kéziratára bukkant egy fiatal olasz komponista, Giovanni Alberto Ristori a torinói nemzeti könyvtárban. Az Orlando Furioso című operát alkotója kétszer zenésítette meg, 1714-ben és 1727-ben. Az 1714-es változat kézirata került elő 270 évvel a komponista halála után.

A Guardian című brit napilap tudósítása szerint a kézirat megvolt, de rossz katalógusszámon őrizték, ezért hitték elveszettnek. Susan Orlando és Federico Maria Sardelli zenei szakértő egyaránt izgalmas felfedezésnek tartja az anyag felbukkanását.

Az ismert, 1727-es verzióhoz képest szinte teljesen különbözőnek tetszik a mű, húsz soha nem hallott áriát tartalmaz a kézirat. Ez azonban csupán az utóbbi kétszáz évre vonatkozik, hiszen a Vivaldi-irodalom szerint 1714 novemberében a darabot sikerrel adták elő a velencei Sant'Angelo Színházban, ahol egyébként az új változat is megszólalt, és a produkció még negyven előadást ért meg.

A szakértők szerint a közös nevező a két mű között a librettó. Ludovico Ariosto meséjét a sötét mágiáról és a szerelmi őrületről Grazio Braccioli alakította szövegkönyvvé. Az 1717-es mű zenei nyelve rokonságot mutat a népszerű concerto-sorozattal, A négy évszakkal, amelyet az operához közeli időben komponált a "vörös pap".

A szakértők kétféleképp magyarázzák, hogy az Orlando Furioso kézirata elveszhetett. Az egyik szerint ekkor még szoros kötelmek fűzték Vivaldit a Pio Ospedale della Pieta árvaházhoz, így nem akart kitűnni, mint operaszerző, a másik alapján 1713-ban rábízták a Sant'Angelo vezetését, e pozícióval pedig nem akart visszaélni.

A két kézirat jó lehetőséget ad a zenetudománynak, hogy megvizsgálja, miként változott Vivaldi zeneszerzői stílusa. Az 1714-es változatban a címszerepet bariton szólamra írta, az 1727-es verzióban Orlando mezzo nadrágszerep.

Jó apropó a kézirat előkerülése arra, hogy újabb életrajzi filmet tervezzenek a zeneszerzőről Max Irons főszereplésével. Az régi-új Orlando július 20-án a franciaországi Beaune-i Barokk Operák Nemzetközi Fesztiválján élőben hangzik el, az Orchestre Modo Antiquót Federico Maria Sardelli vezényli, Orlandót Riccardo Novaro bariton énekli.

Tavaly az 1727-es változatot játszották, idén a fesztivál alapításának 30. évfordulója alkalmából mutatják be a felfedezést. Az előadást a francia lemezcég, a Naive Vivaldi-sorozatában novemberben jelenteti meg.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár