Tűzoltókocsik a 19. századból
2010. május 5. 10:58
Május 4-én tartottuk a Tűzoltók Napját: 304-ben ezen a napon halt mártírhalált védőszentjük, Flórián, akit egy kővel a nyakában az Enns folyóba vetettek, mivel nem volt hajlandó megtagadni hitét, és akinek neve a 15. századtól kezdődően fonódott össze a tüzek ellen való védekezéssel. Tuza Csilla a Magyar Országos Levéltár oldalán 19. századi tűzoltókocsik rajzait mutatta be.
Korábban
A tűzoltók védőszentje Szent Flórián, római katonatiszt volt, aki keresztény hitének vállalása miatt halt mártírhalált a mai Ausztria területén. Csodái között tartották számon, hogy már gyermekkorában megmentett egy égő házat és lakóit a pusztulástól. Ausztriából kiindulva egész Európában elsősorban a tűzzel dolgozók (fazekasok, pékek, kéményseprők) védőszentje lett. Barokk házainkon még gyakran láthatjuk ábrázolását kis falmélyedésekben, cseberrel kezében, mintegy oltalmazva a házat a tűzvésztől.
Magyarországon a középkorban és a koraújkorban nem volt szabályozott tűzoltási és mentési rend. Nem voltak tűzoltóegyletek, a törvényhatóságok és az állam sem gondoskodott rendeletekkel a tűzoltásról. Ha egy zsúfolt városban tűz ütött ki, akár az egész város is leéghetett. A 17. század végén egyre több település szervezte meg önálló tűzvédelmi egyleteit (elsőként Debrecen), de felszerelésük, lehetőségeik messze elmaradtak a kívánalmaktól.
Viszonylag későn, 1788-ban, II. József uralkodása alatt született meg országos viszonylatban az első állami tűzoltalmi rendelet. II. József rendelete külön foglalkozik a tűzvédelemmel, a tűzjelzés mikéntjével, az oltással, és a tűzmegelőzéssel. Egészen a 19. század közepéig a tűzoltásra kötelezett céhek tagjai, ill. ezek mellett önkéntes tűzoltók végezték az oltást és mentést.
A technika fejlődésével egyre jobb eszközök álltak rendelkezésükre, ezek azonban meglehetősen drágák voltak. Modern tűzoltási eszközök megvásárlását és fenntartását önkéntes alapon nem, csak hivatásos intézmény keretében lehetett elképzelni. Az 1870-ben megalakult hivatásos tűzoltóság létrejöttét Széchenyi Ödönnek köszönheti.
Még több tűzoltókocsi a levéltár oldalán
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
7. Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban
II. Népesség, település, életmód
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- Lelkiismereti és erkölcsi kérdésnek tekintette az amerikai elnök a Szent Korona visszaszolgáltatását
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
- Ilyen az, ha csináljuk a fesztivált – koncertfotók a ‘80-as évekből
- Ledobni a vörös nyakkendőt – ilyenek voltak a szocialista úttörőtáborok
- Kilincs a túloldalon
- Az én 89-em
- Benzininjekció, néma talpak és Mengele – ártatlan volt-e Tóth Ilona?
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap