Utolsó útjára indul az Orient Expressz
2009. december 16. 13:02
Az Orient Expressz a fényűzés és a rejtély példaképe: Van Helsing akkor utazott a vonaton mielőtt megküzdött Drakulával, James Bond egy orosz hölgy társaságában romantikázott rajta, Agatha Christie pedig egyik leghíresebb krimijének helyszínéül választotta. A vonat mostanra történelemmé válik: az útvonal hamarosan eltűhet az európai menetrendekről, és helyét a nagysebességű vonatok vagy a fapados légitársaságok veszik át.
Korábban
A transzkontinentális vasút gyökerei az Utah állambeli Promontory Pointnál erednek: 1869. május 10-én itt találkozott a Központi Vasúttársaság az Union Pacific-kel, ekkor készült el a világ első olyan vasútja, amely egy egész földrészt átszelt. Pár évtizeddel később 1883. október 4-én Georges Nagelmackers gigászi szervezőmunkájának köszönhetően elindulhatott Párizsból Strasbourg, Salzburg, München, Bécs, Budapest, Bukarest érintésével az első Orient Expressz Isztambul felé. (Az útvonal a későbbiek során gyakran változott.)
Az első hálókocsikban a férfiak nyugodtan borotválkozhattak, nem kellett attól tartaniuk, hogy elvágják a torkukat. A varázslatosan kialakított étkezőkocsi mindenkire lenyűgöző hatást tett. Az út kereken három nap és éjszaka tartott; Párizs-Bukarest 53, Párizs-Isztambul pedig 70 órába tellett. Az Orient fényűzően berendezett luxusvonat volt, háló- és étkezőkocsival, több komforttal, mint amennyit egyes nagy szállodák kínálnak.
A vonat aranykorát az 1920-as és 30-as években "élte", utasnévsora olyan volt, mint egy kizárólag arisztokratákkal és híres emberekkel foglalkozó nemzetközi "Ki kicsoda". A II. világháború után azonban Európa politikai és gazdasági légköre is megváltozott, és ezzel az Orient Express szerencse csillaga is leáldozott. Az 1950-es években másodosztályú kocsikat csatoltak a szerelvényhez. Az Orient Express dicsősége minden erőfeszítés ellenére hanyatlásnak indult, míg 1977 májusában végleg megszüntették.
A híres vonatot egy amerikai vasútbarát vállalkozó, James B. Sherwood mentette meg a feledéstől. 1977-ben a Sotheby's aukciós ház árverésén megvásárolta az Orient Express két kocsiját, és ez adta az ötletet a legenda életre keltéséhez: 1982. május 25-én a Venice Simplon Orient Express elindult első útjára Londonból Velencébe. A vonat ma ismét régi pompájában ragyog, ugyanakkor teljesen megfelel a jelenlegi biztonsági előírásoknak, és biztosítja a mindenkori kényelmes utazást. A kocsik teljes felújítása 1982-ben fejeződött be, 16 millió dollárba került, ám a tulajdonos azóta jóval nagyobb összegeket költött arra, hogy a vonat mindig tökéletes állapotban legyen, és semmit ne veszítsen eredeti varázsából.
„A vonat titokzatos, fényűző mítoszvilága az 1930-as években élte fénykorát, ekkor még csak négy hálókocsiból és egyetlen poggyászkocsiból állt a szerelvény. Gyakorlatilag az Orient Expressz volt a leggazdaságosabb út a Balkánra” - véli Rick Steves, idegenvezető. „Emlékszem, hogy a hidegháború idején nagyon sokan üzleteltek Jugoszláviával és Bulgáriával. Sokan jöttek az állomásra, aktatáskával a kezükben és nagy kabátokban. De vajon mi volt a kabátok alatt?”
Az igazi vonaton emellett sokkal inkább piszkos, ápolatlan emberekkel lehetett találkozni, mint csinos orosz kémnőkkel. Steves a korrupt ellenőrökre is emlékezik: „sokszor fizetni kellett nekik, hogy átjuthass a határon, vagy hogy legyen ülőhelyed. Emlékszem, hogy az emberek olykor a folyosókon aludtak és a parasztok fel-le szálltak a vonatról. Igen furcsa világ uralkodott a szerelvényeken."
Az expressz fennállásának 126 éve alatt rengeteg valós és elképzelt kaland helyszíne volt. Steves elmondása szerint 1929-ben történt gyilkosság a vonaton, amikor Isztambultól 70 km-re egy hóviharba keveredett és állnia kellett. Ez a történet ihlette a híres írónő, Agatha Christie Gyilkosság az Orient Expresszen című regényét.
A vonat romantikus jellege valószínűleg fénykorából származik, amikor még 2 napot kellett utazni a célállomásig. Az út azonban egy fapados légitársasággal ma már csak pár órába telik, és 40 dollárba kerül. „Ez egy bámulatos dolog, hiszen bárki, néhány óra alatt egy másik országba utazhat, például hogy ebédeljen a barátaival. A vonat kényelme és jellege mára igencsak megváltozott. A megszállottak sajnálják, hogy a vonattal való utazás ma már nem olyan népszerű” – mondja Steves. „Egyre kevesebb hálókocsival indulnak a szerelvények, és a luxus hálókocsik száma még annál is kisebb.”
Az idegenvezető véleménye szerint „ez egy újabb veszteség, amit a bőséges, modern világba már nem kerül bele.”
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
erotika
- Korántsem voltak mentesek a pajzán hajlamoktól Amerika alapító atyái
- Ez volt a kis kék pirula középkori elődje
- „Csók elején nem érdemes kapkodni!” – szex a Kádár-rendszerben
- Így próbálták pótolni a megfogyatkozott férfierőt a középkorban
- Amerika alapító atyáinak túlfűtött magánélete
- Egészséges erotika – szex a szocializmus évtizedeiben
- Pillantás a szoknya alá: a frivolan hintáztató Jean-Honoré Fragonard
- Erotikus mitológiai ábrázolások harangozzák be a tavaszt a Szépművészeti Múzeum új kamaratárlatán
- Csempészett pornó és topless strandok: egészséges erotika a szocializmusban
- Emlékérmékkel ünnepli a független magyar pénzügyi rendszer létrehozását a Nemzeti Bank 13:20
- Nemzedéke magányát és csalódásait jelenítette meg verseiben Dsida Jenő 11:20
- A bécsi udvar fojtogató légköréből menekülve érte utol a végzet a magyarok királynéját, Sisit 09:35
- Csak a halál tudta megállítani a világuralomra törő Dzsingisz kánt 09:05
- Majdnem egy hónap kellett a németeknek a varsói gettófelkelés felszámolásához tegnap
- Csak a kirobbant botrány miatt szüntette be az amerikai egészségügyi hatóság az emberkísérletet tegnap
- 10 híres merénylet, ami meghiúsult tegnap
- A válaszúti Bánffy-kastélyban koncertekkel és filmvetítéssel is várják majd a látogatókat tegnap