2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A leghíresebb keleti gyors nyomvonalán

2006. május 4. 13:30

Az Orient Expressz kifejezés hallatán mindenkinek a luxus, vagy Agatha Christie detektívregénye jut az eszébe. 1883-as elindulása óta üzletemberek, politikusok, ügynökök és különböző vérmérsékletű hölgyek sokasága élvezhette a kocsikban uralkodó pompát.

Maharadzsák és marsallok a történelem vonatán

A játék helyes válaszai voltak:

1., Soroljon fel két színészt, akik az Orient Express gyilkossága kapcsán Hercule Poirot bőrébe bújtak!
Albert Finney és Alfred Molina, mert Suchet csak jövőre utazik majd a híres vonaton

2., Melyik híres amerikai western mutatja be az amerikai kontinentális vasútépítést?
Volt egyszer egy vadnyugat, Az acéllovas

Köszönjük a megfejtéseket, a nyerteseket e-mailben értesítjük.
A transzkontinentális vasút gyökerei az Utah állambeli Promontory Pointnál erednek. 1869. május 10-én itt találkozott a Központi Vasúttársaság az Union Pacific-kel, ekkor készült el a világ első olyan vasútja, amely egy egész földrészt átszelt. Pár évtizeddel később 1883. október 4-én Georges Nagelmackers gigászi szervezőmunkájának köszönhetően elindulhatott Párizsból Strasbourg, Salzburg, München, Bécs, Budapest, Bukarest érintésével az első Orient Expressz Isztambul felé. (Az útvonal a későbbiek során gyakran változott.) Az első hálókocsikban a férfiak nyugodtan borotválkozhattak, nem kellett attól tartaniuk, hogy elvágják a torkukat. A varázslatosan kialakított étkezőkocsi mindenkire lenyűgöző hatást tett.

Nagelmackers a Balkán más részeit is bekapcsolta a nyomvonalba, ennek a kialakítása azonban komoly nehézségekbe ütközött. Például 1891. május 3-án Isztambultól nem messze a kocsikat és az utasokat kirabolták, utóbbiak közül néhányat túszként magukkal is hurcoltak. 1899-ben egy törökországi híd szakadt le a szerelvény alatt, szerencsére senki sem halt meg. (Az üzemeltető Wagon-Lits társaság ezt reklámként ügyesen ki is használta.) A korai éveket az alapító 1905-ben bekövetkezett halála zárta le.

Az expressz históriájának aranykorában számos előkelő utast szállított. Az utasok között egy maharadzsát is találunk, akinek kedvéért a kocsikat teljesen át kellett alakítani. A XX. század elején a járműparkot is felújították, a kocsikban előkelő szalonokat hoztak létre. A kor egyik leghíresebb asszonya, Mata Hari is élvezhette az ezekben rejlő lehetőségeket. Az első világháború sanyarú helyzetbe hozta a vasúttársaságot, talán az jelenthetett számukra némi elégtételt, hogy Foch marsall és a szövetségesek képviselői a 2419. számú étkezőkocsiban fogadták el a német fegyverletételt.

A kapitalista luxus mételyének tartották

A harcok befejezése után az élet nehezen állt vissza a rendes kerékvágásba. A járművek rossz állapotban voltak, és a németek sem adták vissza teljes mennyiségben a zsákmányolt hálókocsikat. Az 1929-es gazdasági összeomlás következményeként másodosztályú kocsikat kapcsoltak a Pullman-vonatokhoz. Matuska Szilveszter 1931-ben végrehajtott biatorbágyi merénylete is sok áldozatot követelt. (Ennél a résznél a szerző abszolút nincs képben a magyarországi viszonyokkal. Például hazánkat nemes egyszerűséggel fasiszta államnak nevezi. Szerencsére a jegyzetekben az ilyen jellegű hibák korrigálásra kerülnek.)

A második világháború kitörésével a luxusutaknak is vége szakadt. Az Orient Expressz hadivonattá vált, külföldi diplomaták - így Raoul Wallenberg is - külön engedéllyel használhatták. A világégés után megkezdődött a szétszórt kocsik felkutatása, és megsemmisült berendezések pótlása. A keleti és a nyugati tömb szembenállása ahhoz vezetett, hogy a kommunista államok visszavonták a működési engedélyt "a kapitalista luxus mételyére" hivatkozva. A sugárhajtású repülőgépek megjelenése már egy új korszak beköszöntét jelezte. Ez azonban nem tudta pótolni az Orient Expressz egyedi hangulatát.

A szerző külön fejezetben tárgyalja a használatban lévő kocsikat. Megismerkedhetünk gyártásuk történetével, felszereltségükkel, kialakításukkal. A rövid kronológia segítségével a főbb események nyomon követhetők. A kötetet jól válogatott fekete-fehér képek illusztrálják.


Anthony Burton: Az Orient Expressz története 1883-tól 1950-ig. Ford.: Erdős Zsolt. Budapest, 2005. Magyar Könyvklub

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár