A tengeri utasszálítás királynője: 35 éve pusztult el a Queen Elizabeth
2007. január 9. 15:00
Harmincöt éve, 1972. január 9-én gyulladt ki és pusztult el a hongkongi kikötőben a Queen Elizabeth, a világ (akkor) legnagyobb személyszállító hajója.
Korábban
A katonai szolgálattól a turizmusig
A Brit Birodalom erejét demonstrálni hivatott Queen-hajók gondolata a múlt század húszas éveiben született meg. A londoni kormány nagy hiteleket engedélyezett a Cunard hajózási vállalatnak, amely - immár legnagyobb vetélytársával, a White Star Line vállalattal egyesülve - 1934. szeptember 26-án bocsátotta vízre az első fecskét, a minden kényelemmel ellátott Queen Maryt, amely ugyan néhány bruttóregisztertonna híján nem lett a világ legnagyobb hajója, de a leggyorsabb igen: négy nap alatt szelte át az óceánt, s elnyerte a kék szalagot.
A hajó azonban a második világháború kitörése miatt nem állhatott szolgálatba. Előbb szürkére festve New Yorkba menekítették (itt rövid ideig egymás mellett horgonyzott a világ három legnagyobb hajója, a Queen Elizabeth, a Queen Mary és a Normandie), majd csapatszállító hajóvá alakították át. A két "királynő" előbb Sydney és Szuez között közlekedett, az Egyesült Államok hadba lépése után pedig amerikai zászló alatt egy fordulóval 15 ezer, 1942-1945 között összesen 800-800 ezer katonát szállítottak az európai hadszínterekre. (Az admiralitás egy időben komolyan foglalkozott a gondolattal, hogy a Queen Elizabethet repülőgép-hordozóvá alakítsák át.) A két hajó nagy sebessége révén ki tudta játszani a német tengeralattjárókat, így nem kellett konvojban közlekedniük.
A Queen Elizabeth 1946 végén "szerelt le", utasszállítóként 1946. október 16-án futott ki New York felé. Ezután testvérhajójával együtt hetente ingázott Southampton és New York között, a brit polgári hajózás szimbólumaként, hírességekkel fedélzetén - sebességi rekordot viszont már soha nem döntött.
Az ötvenes évek végére az óceánjárók üzemeltetése - a repülőgépek konkurenciája miatt - veszteségessé vált. Előbb - 1967-ben - a Queen Maryt vonták ki a forgalomból, s a kaliforniai Long Beach kikötőjében szállodát, konferenciaközpontot, házasságkötő termet rendeztek be benne. Sorsát a Queen Elizabeth sem kerülhette el: utoljára 1968. november 5-én szelte át az óceánt, ezután amerikai üzletemberek vették meg azzal az elképzeléssel, hogy testvérhajójához hasonlatosan turista-attrakcióvá alakítják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
17. A polgári átalakulás programja és megvalósulása a 19. századi Magyarországon
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Az öntörvényű Garibaldit két magyar bajtársa is segítette a szicíliai partraszállásában
- Újjáélesztette a hazai szabadkőművességet a „dualizmus kultúrpápája”
- Egyedülálló módon megbecsülte gyárának alkalmazottait Ganz Ábrahám
- Elismert régész és szabadkőműves is volt a "dualizmus kultúrpápája"
- A fogságból is megszökött a magyar statisztika atyja, Keleti Károly
- Veszteséges pénznyelőből jövedelmező ágazattá tette a magyar vasutat Baross Gábor
- Sokallta Bosznia megszállásának költségeit, ezért lemondott a miniszterségről Széll Kálmán
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egy „második kiegyezés” juttatta hatalomba a Generálist és mamelukjait
- Nehezen barátkozott meg az amerikai hétköznapokkal Kabos Gyula 18:05
- Hitük érdekében minden kényelmet feladtak a korai keresztény remeték 16:05
- Megrendítő történetek az aradi vértanúk utolsó óráiból 15:05
- Nem csak saját gyermekeiről gondoskodott példamutató módon Széchenyi István 09:50
- Példátlan módon állt bosszút a szabadságharcosokon Haynau, a bresciai hiéna 09:05
- Családja történetét írta meg egyik leghíresebb regényében Szabó Magda tegnap
- Zenei forradalmat jelentett a Beatles első kislemeze tegnap
- Kávéházakban is szobrot állítottak Václav Havelnek, Csehország drámaíró elnökének tegnap