2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A világ legnagyobb vasútépítése

2006. május 31. 10:00

115 éve, 1891. május 31-én kezdődött el a világ legnagyobb vasútépítéseként számon tartott transzszibériai vasútvonal építése. Az igen mostoha körülmények között zajló munkálatok csak 1916 októberében fejeződtek be. Akkorra teremtették meg a közvetlen vasúti összeköttetést Moszkva és Szentpétervár, illetve Vlagyivosztok között. A 9300 km hosszú vasútvonal megépítésének igen nagy szerepe volt Szibéria déli részének benépesedésében és természeti kincseinek kiaknázásában.

Oroszország rég áhított álma vált valóra 1860-ban, amikor a Csendes-óceán partján létrehozták az első kikötővárost, Vlagyivosztokot. 1880-ra a város nagy kikötővé nőtte ki magát, és hamar alapvető problémává vált az európai Oroszországgal összekötő vasútvonal hiánya. A vasutat a tervezés után Szergej Witte pénzügyminiszter felügyelete és irányítása alatt kezdték el építeni 1891-ben.

A vonat az 1890-es években...

Az első amerikai transzkontinentális vasúthoz hasonlóan az orosz mérnökök a vonal építését annak két végén kezdték el, és közép felé haladtak. A munkaerőt Szahalin szigetéről hozott elítéltek és orosz katonák szolgáltatták.

Az eredeti vonal nyugati kiindulópontja Cseljabinszkban volt, és kelet felé Omszk, Novoszibirszk, Krasznojarszk, Irkutszk és Csita érintésével haladt - Mandzsúrián át, majd újra orosz területre ért Vlagyivosztok előtt. Később megépült az északi elkerülő útvonal is, amely végre teljes egészében orosz területen vezetett végig. (A kínai-orosz vasúti kapcsolatban ma is nehezítő tényező az eltérő nyomtáv.)

...és ma.

1890-ben megépítették az Urál folyó hídját, majd 1898-ben megépült az Ob hídja is, és így az 1883-ban alapított Novonyikolajevszk kisvárosa hamar Szibéria egyik központjává nőtte ki magát Novoszibirszk néven. 1898-ben az első vonat elérte Irkusztkot és a Bajkál tó partját.

Az egyik legnagyobb kihívást a Bajkál-tó és Irkutszk közti sínek megépítése jelentette. A vonat ugyanis eredetileg a tó két partján állt meg, és a problémamentes közlekedéshez ekkor egy különleges jégtörő komphajót béreltek Angliából, hogy összekösse a vonalat. A tó déli partján megépülő sínekig így az utasoknak az egyik oldalon le kellett szállniuk a vonatról, és csomagjaikkal a komp átszállította őket a túloldalra.

A kínai határtól északra haladó, Amur menti vonal elkészültével 1916-ra Szentpétervártól Vlagyivosztokig lehetett vonatozni, és a mai napig ez a világ leghosszabb egybefüggő vasútvonala.

Villamosítása 1929-ben kezdődött el, és 2002-ben fejezték be.

(Forrás: Wikipedia)

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár