Az elsüllyedt tiszai dereglye nyomában
2004. április 28. 10:35
A Tisza szegedi szakaszán 1723-ban elsüllyedt sószállító dereglye felkutatását szerdán kezdi meg az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület - tájékoztatta az egyesület elnöke, az expedíció vezetője kedden az MTI-t.
Korábban
`A víz alatti régészeti kutatás elsődleges célja annak a sószállító dereglyének és szállítmányának a megtalálása, amely a szakirodalom és a levéltári források szerint Gyulafehérvárról vitt volna 14 darab római oltárkövet Bécsbe` - mondta Szalóky K. Attila. Ismertetése szerint a római feliratos kőfaragványok III. Károly király régészeti gyűjteményéből származtak. A kőemlékeket az ókori Apulum (Gyulafehérvár) és Sarmizegethusa (Várhely) területén találták.
Mivel a 18. század elején Magyarország úthálózata katasztrofális állapotban volt, a vízi szállítás mellett döntöttek. A terv az volt, hogy dereglyéken úsztatják le a köveket a Maroson a Tiszáig, onnan tovább a Dunáig, majd felhajóznak a Dunán Bécsig. Három dereglye indult útnak, ám az egyik Szegednél szerencsétlenül járt, s odaveszett a rakományával együtt - közölte a kutató.
Szalóky K. Attila tájékoztatása szerint a hajóroncs nemcsak a római kori leletek miatt nagy jelentőségű, hanem azért is, mert a dereglye megmaradt részei egyedülálló forrást jelenthetnek a kora újkori Kárpát-medence hajóépítészetének tanulmányozásához. A kutatók remélik: a roncs darabjai olyan állapotban maradtak meg, hogy rekonstruálható lesz a dereglye, ugyanis ezekről a szállítóeszközökről csak homályos ismereteink vannak.
A víz alatti régészeti kutatás várhatóan 3-6 hónapig tart. Az előkerülő leleteket a szegedi Móra Ferenc Múzeumban restaurálják majd, ahol később kiállítják a tárgyakat. Az expedíció vezetője elmondta, hogy az előkutatás mintegy 4,5 millió forintba kerül, ez a pénzt a szegedi önkormányzat, a kutatást támogató vállalkozók, valamint az Octopus egyesület biztosítja. A teljes feltáráshoz szükséges összeget még nem lehet pontosan meghatározni: az előzetes kalkulációk szerint körülbelül 60 millió forintra van szükség, amihez a kutatók az államtól is várnak segítséget.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
28. A második világháború
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Argentínában sem menekülhetett sorsa elől a „végső megoldás” végrehajtója, Adolf Eichmann
- Ciánkapszula és pisztoly vetett véget Hitler és Eva Braun másfél napos házasságának
- A bukott Duce maradványain vezette le háborús dühét az olasz nép
- A gyógyszeriparban, a közlekedésben és a számítástechnikában is óriási előrelépést hozott a II. világháború
- 1946-ban zárták be az utolsó, japán-amerikaiakat fogva tartó koncentrációs tábort
- Gránát elé vetette magát a brit katona, hogy megmentsen egy anyát és gyermekét
- Mindössze három fogolynak sikerült elmenekülnie a „nagy szökés” során
- Második világháborús tankot emeltek ki egy folyóból a Fülöp-szigeteken
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát tegnap
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek tegnap
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek tegnap
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak tegnap
- II. Mátyás dukátjára is licitálni lehet a Nudelman Numizmatika idei érmeaukcióján tegnap
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg tegnap
- A nevettetés és az önirónia nagymestere volt Kabos László 2024.09.26.
- Utasszállítóból lett hadihajó az óceán királynője, a Queen Mary 2024.09.26.