2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A világhírnévig repítette a mexikói halálistenséget, Santa Muertét a drogháború

2018. december 11. 11:27 Múlt-kor

Santa Muerte imádói

Santa Muerte népszerűségének növekedése Mexikóban egybeesik az egyre több áldozatot követelő drogháborúval, amely ugyan 2006 óta folyik teljes intenzitással az országban, kezdetei ennél messzebbre nyúlnak. A két dolog valószínűleg nem független egymástól, mivel – egy mexikói pap elmondása szerint – „sok hívő, aki úgy érzi, hogy a halál bármelyik pillanatban eljöhet érte – lehet, hogy narkók, lehet, hogy az utcán dolgoznak, lehet, hogy biztonsági őrök, akiket lelőhetnek – Santa Muertétől kérnek védelmet.”

A „csontos asszony” hírnevét igencsak körüllengi a drogkartellekkel való kapcsolata – sokan egyfajta „narkószentként” tekintenek rá, a drogbárók védőszentjeként, akik maguk is oly sok halálért felelősek. A mexikói társadalom legrosszabb bűnözői rétegeinek tagjai sokszor a szent asszony legelhivatottabb tisztelői. Az életmódjukat a vallással összhangba hozni kívánó narkók és más bűnözők számára Santa Muerte az imádat tökéletes tárgya. A katolicizmus olyannyira mélyen beleivódott a mexikói kultúrába, hogy még a leggátlástalanabb bűnözőknek is nehezükre eshet az egyházi kánon valamely szentjének segítségét kérni az illegális tevékenységhez.

Ahogy Andrés Gutierrez atya elmagyarázta, „ha valaki valami illegálisra készül, védelmet akar majd a törvény embereitől, de kellemetlen számára Istentől ilyen védelmet kérni... ezért inkább ígér valamit Santa Muertének, hogy cserébe védje meg a törvénytől.”

Nem csak a bűnözők és a drogkereskedők fordulnak azonban Santa Muertéhez. A „fehér asszony” hívekre talált Mexikó legszegényebb közösségeinek lakói között is, ahogy az egyedülálló anyák és a homoszexuálisok között is: mindazok között, akik a társadalom perifériáján találják magukat – ahogy ők magyarázzák, a katolikus egyházzal szemben ugyanis a halál nem válogat, és idővel mindenkiért eljön.

Elítélve állam és egyház által

Annak ellenére, hogy a legtöbb ember, aki Santa Muertéhez imádkozik, egyúttal a katolikus egyház aktív tagja is, a szektának igen erélyes ellenségévé vált a Vatikán. A katolikus egyház hivatalos állásfoglalásaiban többször kijelentette, hogy Santa Muerte tisztelete, és a tisztelői által vallott elvek szöges ellentétben állnak az egyház tanításaival. Az egyház a „népi szentek” kategóriájába sorolja – nem olyan valódi személy, akit szent életéért a szentek sorába emeltek, hanem egyszerűen a halál megszemélyesítése. Gianfranco Ravasi olasz bíboros kijelentette 2013-ban, hogy a „szent” tisztelete „a pusztítás és a pokol ünneplése”, a katolikus hitben ugyanis a halál az utolsó ellenség, akit Krisztus legyőz, így Jézus helyett ellenségének megtestesüléséhez imádkozni a vallás perverziójának számít.

Santa Muerte szoros kapcsolata az alvilággal azt is eredményezte, hogy a mexikói kormány is elítélte tiszteletét. 2012-ben Felipe Calderón akkori elnök kijelentette, Santa Muerte „a mexikói állam ellensége”, és több tucat szentélyét romboltatta le a hadsereggel.

Gyilkosság és áldozat a „szent” nevében

Egyesek számára a Santa Muerte által jelentett veszély jóval túlmutat a katolikus dogmán. Gutierrez atya szerint „Santa Muerte szó szerint egy démon, más néven (…) Többen is jöttek már hozzám e praktikák gyakorlóiként, akik egy démonhoz vagy démoni törzshöz találták magukat kötve.” Mások számára sokkal kézzelfoghatóbb veszélyt is jelent: 2012-ben a mexikói rendőrség letartóztatott egy Silvia Meraz nevű nőt egy három éven át tartó gyilkosságsorozattal kapcsolatban.

Mint kiderült, Meraz és követői rituálisan feláldoztak három embert – egy 55 éves nőt és két tízéves fiút – Santa Muerte oltáránál. Az ügyészség állítása szerint „felvágták az áldozatok ereit, és, míg éltek, azt várták, hogy elvérezzenek, a vért pedig összegyűjtötték egy edénybe.” Az edény tartalmát ezután Santa Muerte bálványa köré öntözték. Habár Santa Muerte legtöbb híve nem megy el ilyen messzire, az incidens alapul szolgált a további figyelmeztetésekre a katolikus egyház részéről, hogy milyen veszélyes a halál istenítése.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Egy lakásban berendezett Santa Muerte-oltár (kép forrása: Texas Public Radio)Eredeti azték Mictecacihuatl-faragvány a mexikóvárosi néprajzi múzeumban (kép forrása: Karen Arnold)Utcai Santa Muerte-oltár - az istenség tisztelete gyakran kapcsolódik össze az alkohol és a marihuána fogyasztásával (kép forrása: Vice)Santa Muerte-tetoválás egy mexikóvárosi férfi lábán (kép forrása: 123-tattoos.blogspot.comKép forrása: National GeographicSanta Muerte alakja elválaszthatatlan a mexikói halottak napi ünnepségtől, a Día de los Muertostól (kép forrása: elpais.com)Santa Muerte-tetoválás egy mexikóvárosi férfi lábán
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár