2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Így néz ki belülről egy első világháborús német U-boot

2013. december 10. 12:00

Brit szakemberek egy rég elveszettnek hitt fotóalbumra bukkantak a Tyne and Wear Archívum poros raktárában; az előkerült fényképeken egy nagy-britanniai székhelyű hajóépítő vállalat, a Swan Hunter dokkjai láthatók, ahol egy német tengeralattjárót szerelnek szét az első világháború utolsó évében, 1918-ban.

A frissen megtalált fotókon az északkelet-angliai Wallsend kikötővárosának hajóépítő dokkjai láthatók, ahol egy elsüllyedt, a hamburgi Blohm & Voss vállalat által épített U-110-es tengeralattjáró szétszerelése folyik. A skót-angol határ közelében álló város egyébként Hadrianus faláról kapta a nevét, ugyanis az i. sz. 2. században épült, a római határokat védő fal ezen a ponton találkozott az Északi-tengerrel.

A magányosan cirkáló császári U-boot 1918. július 19-én az angliai Hartlepool közelében egy kereskedelmi hajókból álló flottát támadott meg, azonban a kötelékben hajózó, HM Motor-Launch No 263 típusú tengeralattjáró-elhárító naszád egy mélytengeri bombát dobott a tengerbe, eltalálva azzal a németeket. A tengerészeknek sikerült a felszínre kormányozniuk a tengeralattjárót, azonban amint a felszínre került, a közelben lévő HMS Garry megtorpedózta, s a császári legénység a tengeralattjáróval együtt a hullámsírba merült.

Két hónappal később, 1918 szeptemberében a britek kihalászták a tengerfenékről az egykor félelmetes "szörnyet", s a Swan Hunter hajóépítő vállalat száraz dokkjába vontatták azzal a céllal, hogy helyreállítsák, s a németek saját fegyverét vessék be a császárság ellen. Az 1918. november 11-i fegyverszünet miatt azonban leállították és végleg be is szüntették a munkálatokat. A szebb napokat is megélt tengeralattjárót a következő hónapban Wallsendből Howdonba vontatták, ahol hulladékként értékesítették.

Az album megdöbbentő részletességgel dokumentálja a német U-bootot, s ritka bepillantást enged a németek első világháborús tengeralattjáróinak belsejébe.

A képen a tengeralattjáró négy torpedónyílása látható

Az U-boot felülről

Az elektronikus kapcsolóberendezések

A parancsnoki toronyhoz vezető út

Itt töltötték be a négy torpedót

A torpedószoba

A tengeralattjáró hálótermei

A parancsnoki híd

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár