Megtalálhatták Michelangelo önarcképét
2011. október 18. 13:57 Discovery News
Egy márványrelief lehet Michelangelo első ismert önarcképe – jelentették be olasz művészettörténészek; az alkotást 1545-ben készíthette a reneszánsz mester.
Korábban
A magántulajdonban lévő alkotás egy fehér márványból készült tondó, amely egy szakállas fejet ábrázol háromnegyedes profilban. „Ez egy nagyon jó minőségű szobor, amelyet nagy pontossággal és finomsággal véstek ki. Bizonyosan nagy figyelmet érdemel” – nyilatkozta Alessandro Vezzosi, a Vinci városában lévő Museo Ideale vezetője a Discovery News-nek.
Az alkotást először James Beck sorolta Michelangelóhoz 1999-ben. Beck, a Columbia Egyetem művészettörténész professzora először egyik monográfiájában (The Three Worlds of Michelangelo) határozta meg a szobrot úgy, mint a nagy reneszánsz művész lehetséges önarcképét. A mű keletkezését 1545 körülire keltezte. „Ez Michelangelo egyetlen olyan, márványból készült és domborműben látható portréja, amit ismerek az ő korából” – nyilatkozta Beck egy 2007-ben készült interjúban.
Egy másik művészettörténész, Claudio Strinati, az olasz kulturális minisztérium főigazgatója figyelemreméltónak tartja Beck elméletét: „Elfogadható a felvetés. Ez egy Michelangelo által készített portré, de önarckép is lehet” – mondta Strinati.
Beck és Strinati felvetését erősíti, hogy a reneszánsz mester ismert portréi hasonlítanak a márványtondóra. „Úgy gondolom, hogy Michelangelo akkor készíthette a portrét, mikor II. Gyula pápa síremlékén dolgozott” – közölte az olasz művészettörténész.
Michelangelót 1505-ben kérte fel II. Gyula pápa (1443-1513) síremléke elkészítésére. Maga a főpap 1513-ban meghalt, azonban a mester 1545-ig dolgozott a végül befejezetlenül maradó megbízáson. Strinati szerint Michelangelo Buonarotti a pápai nyughelyet díszítő szoborcsoport részeként készíthette el a tondót.
A Corrado Gratziu és Alessandra Moscato által a Pisai Egyetemen elvégzett vizsgálatok szerint a szobor anyaga carrarai márvány, s a Polvaccio-bányából származik; Strinati szerint ugyanezt a márványt használták fel a reneszánsz pápa síremlékéhez.
Noha nincsenek adatok a tondó eredettörténetéről, Vezzosi talált egy 18. századi feljegyzést, amely szerint Michelangelo adományozta a tondót egy pisai családnak. Egyes művészettörténészek szerint a saját arcképét festette fel Szent Bertalanként az Utolsó ítéleten, illetve Nikodémus fejénél a firenzei Pietà esetében.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. A modern demokráciák 17–18. századi gyökerei
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Bibliáját és sakk-készletét vitte magával a vesztőhelyre I. Károly angol király
- Nem tartotta tiszteletben az angol alkotmányosság alapját Földnélküli János
- 10 tény az amerikai függetlenségi háborúról
- 10 arcpirító adónem a brit történelemből – a gyufaadótól a tudásadóig
- Mániákusan igyekezett kijavítani műveltségbeli hiányosságait az első amerikai elnök
- Az egyetlen nő, aki aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát
- Ilyenek voltak Amerika pajzán alapító atyái
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap