Vasútfelújítás veszélyezteti az athéni Tizenkét Isten Oltárát
2011. február 25. 15:16
A görög régészek kilátástalan harcot vívnak az athéni Tizenkét Isten Oltára megmentéséért, amely könnyen elképzelhető, hogy a közelben folyó építési munkálatok áldozata lesz.
Korábban
A Pireusz-Kifisszia vasútvonal (ISAP) felújítási munkálatai az utóbbi évek egyik legizgalmasabb régészeti felfedezését tették lehetővé. Az archeológusok úgy vélik, hogy az Akropolisz északnyugati lejtőjén levő, az ősi agoránál talált maradványok a Tizenkét Isten Oltárához tartoznak. A felfedezés azonnal lázba hozta a görög régészeket, akik szerint ezzel akár az ősi Athén térképe is megváltozhat. „Thuküdidész csupán néhány emlékművet említ történelmi munkáiban” – mondta el Androniki Makri régész. „Ezek közül azonban csak keveset találtak meg. Ha azt kérdezik, mit kell nekünk, görögöknek tennünk ezekkel az emlékművekkel, akkor azt mondom: meg kell védeni és be kell mutatni őket” – tette hozzá.
A Tizenkét Isten Oltára szinten teljes egészében az ISAP-vonal alatt van eltemetve. A tervezők ugyan nem hagytak elég időt arra, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek a területről, a régészek mégis „száz százalékig” meg vannak győződve, hogy az ásatások során az oltár egyes részei kerültek elő. „Az oltár régészeti jelentősége teljesen nyilvánvaló a kutatók előtt” – mondta el Angelos Matthaiou, a Hellén Epigráfiai Társaság elnöke. „A felszínre került új bizonyítékokat ilyen rövid idő alatt nem lehet teljesen megérteni – ezt a szakemberek is tudják. Nemcsak az oltár, hanem az agora korai történetét is alaposabban meg kell vizsgálni hozzá” – magyarázza Matthaiou.
Thuküdidész szerint az oltárt Peiszisztratosz uralkodása alatt a türannosz unokája készítette. A perzsa háborúk során az emlékművet lerombolták, s néhány évtizedig nem építették újjá. 1891-ben az Athén-Pireusz vasútvonal építésekor csak az agora egy kis részét tárták fel; a szakemberek akkor nem tudták megmondani, pontosan mely műemlékek vannak veszélyben, így nem is tették meg a szükséges óvintézkedéseket. A szakemberek ma azt mondják, hogy az építkezés idején kevés kár keletkezett a műemlékben, annak ellenére, hogy a sínek csak alig épültek magasabbra az oltárnál.
Az ISAP vezetői a munkálatok befejezését szorgalmazzák, a régészek viszont azt szeretnék elérni, ha tovább folytathatnák az ásatásokat, hogy ezzel még teljesebb képet kapjanak a topográfiáról és az athéni mindennapokról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2019
- Széchenyi Zsigmond vadászkalandjai
- Az 1990. októberi taxisblokád
- Az amerikai modernizmus első nagyasszonya
- 1918 - Az őszirózsás forradalom tündöklése és bukása
- A zselízi Eszterházy-kastély
- 1849 - Az aradi vértanúk tragédiája
- A szesztilalom rettegett szélmalomharcosa
- A Drechsler-palota különc asztaltársasága
- Hét híresség, akit elutasítottak a seregtől
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat tegnap
- A törökök mellett a szomszédos hatalmakkal is szembe kellett szállnia Hunyadi Mátyásnak tegnap
- A vasbeton alkalmazásának első meghonosítójára emlékeztek tegnap
- Ősszel nyílik meg a Néprajzi Múzeum új állandó kiállítása tegnap
- Súlyos taktikai vereségnek bizonyult az antant számára a gallipoli csata tegnap
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet tegnap
- A rádióban és a televízió képernyőjén is közönségkedvenc volt Zenthe Ferenc 2024.04.24.
- A köztudattal ellentétben erősítette II. András politikáját az Aranybulla 2024.04.24.