Újra megépítik az arany ember hajóját
2009. április 27. 09:33
Budapesten április közepén mutatták be azt bőgőshajó makettet és weboldalt, amely emléket állít az Európa-szerte híres magyar hajóácsok munkájának és kreativitásának. A legendás hajótípust valós méretben is szeretnék megépíteni - számolt be róla a Népszabadság.
Korábban
A bőgőshajó egy tipikus magyar folyami áruszállító hajó volt. Elsősorban gabona és más mezőgazdasági termények szállítására használták. Nevét a hajó orrán található, a nagybőgő csigájához hasonlatos díszről kapta, ám nevezték tetejes vagy búzás hajónak és burcsellának is. A hajó történetét és építési technikáját Bóday Pál újságíró kutatta fel, s elhatározta, hogy barátaival, hagyományos technika alkalmazásával megépít egy teljesen stílushű példányt. Egyelőre csak a makett készült el.
A hajó megvalósításához csak a lelkesedésük van és néhány segítő szándékú ígéret: például Komárom város támogatására vonatkozóan és a faanyag egy részének biztosoítására. A hajótestet tölgyből kell majd megépíteni, a felépítményeket pedig fenyőből. Az ötletgazdák várják a szakemberek segítő támogatását is, például szívesen vennék, ha jelentkezne olyan cigány mester, aki még ért az iszkábaszög készítéséhez.
Sajnos nemcsak a régi magyar hajóépítési technika merült feledésbe, de maga a tipikusan magyar hajótípus is, annak ellenére, hogy Jókai Mór méltó emléket állított neki híres regényében, Aranyemberben, hisz Tímár Mihály is ilyen hajóval szállította a Dunán Regensburgtól Dobrudzsáig a búzát. A regényből készült filmfeldolgozásban ennek ellenére nem bőgőshajó, csak egy uszályra épített faház látható. A dunai hajós című filmben már valamivel jobban sikerült a forgatáshoz készült rekonstrukció, mondta Bóday Pál.
Bőgőshajó makett jelenleg öt található az országban, közülük több is a Közlekedési Múzeum raktárában, ezeket használták is saját modelljük elkészítéshez, melyet egy makattkészítő kivitelezett. A valóságos méretű hajót Komáromban fogják elkészíteni, ott lesz az állomáshelye is, ahol a turisták megismerkedhetnek majd e régi magyar kereskedelmi hajótípussal. Olykor vízi utakra is elindulnak majd vele, ahogy más hasonló rekonstrukciókkal is megtették már ezt. Néhány éve például római kori gályával ereszkedtek le a Dunán passaui egyetemisták.
Tovább a teljes cikkhez
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. Az ENSZ és az Európai Unió
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- 1948 óta a „visszatérés joga” áll az izraeli-palesztin konfliktus középpontjában
- 26 éves az Európai Unió
- Tényleg nem tett meg mindent az ENSZ a magyar ügy érdekében 1956-ban
- Botrányok övezték az egyik legnagyobbb ENSZ-szervezet történetét
- A gázai lőporos hordó - az arab-izraeli konfliktus története
- 10 tény a ruandai népirtásról
- 60 éve lett vége a hidegháború legvéresebb konfliktusának
- Az ENSZ-re sózta London Palesztinát
- Viták a közös európai történelem kapcsán
- Nem volt esélye, hogy bármire is vigye, végül kétszer lett az USA elnöke 16:10
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap