2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nincs pénz a Free China fenntartására

2008. december 17. 09:01 International Herald Tribune

Ötven évvel ezelőtt bármilyen hajózási tapasztalatot nélkülöző hat férfi mászott egy öregedő kínai dzsunka fedélzetére Tajvanon, majd egy pusztító tájfunt és 11 ezer kilométert leküzdve behajóztak San Francisco kikötőjébe. A 20. századi történelem és a kínai hajóépítés különleges ritkaságát, a Free Chinát most újra utolérte a pusztulás veszélye.

A kutatók szerint a hajó - amely típusának utolsó létező, és megmenthető darabja - elpusztulhat, ha decemberig nem találnak neki állandó otthont. A 20. századi amerikai és kínai történelem mementójául is szolgáló Free China nevű hajó hidegháborús retorikát is idéz, ám a dzsunka emellett a hagyományos kínai hajóépítés legjobb példája – állítja Hans Van Tilburg történész, a Nemzeti Oceanográfiai és Atmoszférikus Szervezet munkatársa.

Szerinte a dzsunka több ezer év hajóépítési technikáját képviseli, amelyet soha nem dokumentáltak, mert azt egy családokban öröklődő művészeti formának tartották. A hajó megőrzése már csak azért is fontos lenne, mert annak építői Kínából menekültek Tajvanra. Az egyetlen további lehetőségük egy nemzetközi jachtverseny volt, amelyre nevezésként mindenüket eladták, és a helyi kormányzó támogatásával vettek egy öregedő dzsunkát. Az egyetlen feltétel a kínai szabadság hirdetése volt, s a hajó ezét kapta a Free China nevet.

Amikor az amerikai konzulátuson vízumért folyamodtak, jelentkezésüket nem fogadták el, ám a konzul helyettes, Calvin Mehlert velük tartott az utazáson. A hajó sikerrel jutott el San Franciscóba, és a további terv a Panama csatornán való átkelés, majd az Atlanti-óceánon való hajóversenybe való bekapcsolódás lett volna, erre azonban már nem került sor.

A dzsunka az utazás egyik résztvevője, Reno Chen tavaly szeptemberi halála után a Nemzeti Tengerészeti történeti Park kikötőjébe került, akiknek azonban már nincs több pénzük a különleges ereklye megfelelő fenntartására. A Free China még most is kiváló állapotban van, ám a tenger pusztító hatása szép lassan tönkreteheti majd. A szakértők ezért azzal érvelnek, hogy a történelmi hajóritkaság jobb helyen lenne egy szárazdokkban vagy egy múzeumban.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár