2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

200 éves a trafalgari brit győzelem

2005. október 21. 11:30

A csata I.

Augusztusban Villeneuve tett egy erőtlen kísérletet, hogy megszerezze a Csatorna feletti uralmat, de a kudarcot követően inkább délnek fordult és Cadiz irányába hajózott. A francia parancsnok lelkiállapotáról minden elárul az augusztus 13-án Decrésnek írt levele: `Készen állok, hogy vitorlát bontsak, de nem tudom, mit kéne tennem. Nyolc brit sorhajó állandóan szemmel tart....Ezek követni fognak bennünket. Én nem leszek képes megütközni velük....A mi tengeri harcászatunk elavult. Nem tudunk mást, mint vonalba rendeződni, márpedig éppen ez az, amit az ellenség akar.` A sorokból világosan kitűnik, hogy Villeneuve az idegösszeomlás szélén állt. Miközben Cadizban várakozott, tudomást szerzett arról, hogy Napóleon le akarja váltani és utódját Rosilly tengernagyot már útnak is indították Cadizba. Villeneuve nem habozott, érezte, hogy cselekednie kell, mert különben pályafutása végetér és neve eltűnik a történelem süllyesztőjében.
 

 

Nelson a taktikai elképzeléseit már korábban egyeztette parancsnokaival, melyben szakított az addigi gyakorlattal és elhatározta, hogy nem a szokásos párhuzamos hadrendet alkalmazza a csatában. Éppen ellenkezőleg, oldalsó irányból (derékszögben) támadva akarta megtörni az ellenséges harcrendet, ezzel kényszerítve ki a közelharcot. A terv több szempontból is igen kockázatos volt. A támadás első fázisában, a francia és spanyol hajók teljes oldalsortüzet zúdíthattak az angol hajókra anélkül, hogy a britek azt viszonozhatták volna. A másik jelentős problémát maga természet jelentette, ne feledjük a vitorlás hajók korszakában járunk. A támadás sikeréhez egyszerűen elengedhetetlenül szükség volt a hátszélre. Ezen kívül a tengeri hadviselés szinte alig változott a 16. század közepétől, amely a technikai fejlődés megtorpanásából adódott. Így az ágyúk oldalirányú mozgása erősen korlátozott volt és azok minden lövés után visszagurultak a hajó belsejébe.
 

 

Nelson ezen információk ismeretében sem tágított tervének végrehajtásától. Az angol flotta 27 sorhajóból állt, ebből 12-öt vezetett Nelson a szél felőli oldalon, míg a szél alattin Colingwood 15-öt. A szövetséges francia-spanyol flottának 33 sorhajója volt, az elővédet Gravina admirális vezette, mögötte helyezkedett a Villeneuve parancsnoksága alatt álló 21 francia hajó.

1805. október 21-én hajnalban a Victory (Nelson hajója) fedélzetéről az őrszemek megpillantották az ellenséges flottát, amely mindössze kilenc mérföldre tartózkodott. A természet viszont nem volt kegyes az angolokkal, a rendkívül gyenge szél miatt, csaknem hat órába telt, míg a két flotta lőtávolon belülre ért. Azt csak sejthetjük, hogy mit érezhetett Nelson ezen a reggelen, hiszen díszegyenruháját vette fel és végrendelkezett, de nem ingott meg egy percig sem. Ekkor hangozott el híres üzenete: "Anglia elvárja, hogy mindenki megtegye a kötelességét."

 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár