A bicskei kukoricásban landolt az első magyar repülő, amely átszelte az Atlanti-óceánt
2019. november 27. 13:28 Múlt-kor
„Nézze, öcsém! Ha maga mindenáron propagandát akar csinálni hazájának, menjen fel az Empire State Building felhőkarcoló tetejére. A hátára akasszon egy táblát, írja rá: Justice for Hungary, és ugorjon le az utcára. Bizonyos vagyok benne, hogy az összes lapok megírják a szenzációt. Ez nem kellemetlenebb, mint a vízbe fulladás, és lényegesen olcsóbb” – tette helyre a magyar Légügyi Minisztérium egyik képviselője Magyar (Wilczek) Sándort, aki elég hihetetlen ötlettel rukkolt elő.
Korábban
Az első magyar óceánrepülés gondolata nem sokkal Charles Lindbergh 1927-es, nagy sikerű útja után fogant, a megvalósítására azonban 1931-ig kellett várni. Ekkorra még csupán néhányan tették meg az igazán veszélyes kalandnak számító, többször tragédiával végződött légi utat Amerika és Európa között, így az utazás propagandaértéke mindenképpen nagy volt.
Pláne, ha azt nézzük, hogy a tengerentúlról érkezve ilyen mélyen kívántak leszállás nélkül berepülni az öreg kontinens szívébe. Lord Rothermere az angol bulvárlap, a Daily Mail tulajdonosa 10 ezer dollárt ajánlott fel annak a pilótának, aki megszakítás nélkül repül New York-ból Budapestre, ám a költségek nagy részének előteremtése végül egy amerikai magyar húsüzem tulajdonosának köszönhető.
A botkormány elé az első világháborúban tábori pilótaként tevékenykedő, többször kitüntetett Endresz György ült, míg Magyar Sándor a navigátor lett. A „Justice for Hungary” névre keresztelt, meggypiros színű Lockheed Sirius 8A-as gép 1931. július 15-én 17.20-kor szállt fel Új-Fundlandról.
Az eredeti tervek szerint a mátyásföldi reptéren kellett volna leszállniuk, ahol több ezer ember várta őket, ám a motor akadozó üzemanyag-ellátása miatt kényszerleszállásra került sor a Bicske és Felcsút közötti kukoricásban. Ennek ellenére a 25 óra 20 perc alatt megtett, 5770 kilométeres útjukkal a magyarok három világrekordot is felállítottak.
További hasonló érdekességeket olvashat a XX. századi magyar történelemről a Múlt-kor őszi különszámában.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
27. Az első világháború és következményei
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Utazás a frontra, spanyolnátha, leleplezett viszony: mozgalmas év volt Franklin Roosevelt számára 1918
- A gránát még célt tévesztett, a lövések halálosan megsebesítették a főhercegi párt Szarajevóban
- Amikor megkondultak a harangok: 101 éves a trianoni békeszerződés
- Az első világháború harcainak valóságos időkapszulája került elő az olasz Alpokban
- Románia hadba lépését késleltette, Olaszországét azonban már nem tudta megakadályozni a gorlicei áttörés
- Háború, spanyolnátha, leleplezett viszony – sok fordulatot hozott Franklin Roosevelt életébe az 1918-as év
- Bár ebben reménykedett, Fritz Haber vegyi fegyverei nem tudták eldönteni az I. világháborút
- Az I. világháborús francia sisakok nagyobb védelmet nyújtottak, mint a mai amerikaiak
- Sártenger, életveszély és felelősség – az első világháború futárai
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét 2024.05.01.