A távírászok durva vitája is akadályozta a Titanicot a segítségkérésben
2020. június 2. 14:39 Múlt-kor
Korábban
Tragédiához vezető hibák
Miközben a Titanic süllyedt, Bride és Phillips felválta küldte a CQD és az SOS vészjeleket, amelyeket a fogadó távírászok eléggé hanyagul kezeltek.
A helyzetet súlyosbította, hogy Phillips és Bride egyszerre csak egy üzenetet küldhettek vagy fogadhattak, a vonalban pedig más operátorok irreleváns kérdései fokozták a zavart. Az egyik távírász például afelől érdeklődött, hogy a Titanic éppen egy tőle 800 kilométerre lévő hajó felé halad-e.
Eközben a Titanichoz legközelebb haladó hajó, az SS Californian – amelynek szikratávírászát Phillips durván leépítette – nem fogadta a vészjelzéseket, mert annak távírásza, miután Phillips nem éppen civilizált hangnemben kérte tőle, hogy hallgasson, kikapcsolta készülékét és lefeküdt aludni.
Az amatőr rádiósok sem könnyítették meg Bride és Phillips életét, ugyanis üzeneteikkel zavarták a Titanic kommunikációját. A páros szinte az utolsó pillanatokig kitartott, és adta le a vészjeleket. Kettőjük közül csak Bride élte túl a katasztrófát.
A tragédiát követően Marconit lelkiismeret-furdalás gyötörte amiatt, hogy a tökéletlenebb hosszúhullámú rádiókommunikáció alkalmazása terén monopóliumra tört a tengerhajózási piacon. „Mára már beláttam, hogy hibáztam” – jelentette ki 1927-ben egy beszédében.
A Titanic katasztrófájának 1912-es kongresszusi kivizsgálása előtt Bride és Marconi vallomásaikban azt állították, hogy a különböző telekommunikációs cégek között a rivalizálás minimális volt.
A katasztrófát követően az amerikai Szenátusban arra a konklúzióra jutottak, hogy a szikratávíróknak a hajókon éjjel–nappal, 24 órában üzemelniük kell és a telekommunikációs ipart valahogy szabályozni kell.
Az 1912-es Radio Act („rádiótörvény”) értelmében a hosszúhullámú frekvenciák amatőrök általi használatát szigorú szabályozáshoz kötötték az USA-ban, és hivatalos vészjelként fogadták el az SOS-t.
Az SOS 1999-ig nemzetközi vészjelzés maradt, amikor is a modern hajókon a morzekód helyett a műholdas globális tengeri biztonsági és vészhelyzetjelző rendszerre álltak át.
Kongresszusi meghallgatása után Marconi, Jack Phillips szikratávírászra emlékezve, koszorút helyezett el a Titanic áldozatainak emlékművénél.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2015
- Amikor egy tulipánhagymáért luxuslakást lehetett venni
- Így lett Kassa csehszlovák város
- Tíz nagy győzelem a halál fölött
- A modern remetekirályság
- Így tanították Horthyt a 2. világháború után
- A kerti szajha
- Kolozsvár román megszállása
- Az újra megtalált munkásnő
- Trianon előtt - határon túl: megjelent a Múlt-kor tavaszi száma
- Nem számíthattak külföldi segítségre, mégis kirobbantották a felkelést a magyar főurak 15:05
- Szinte teljesen ködbe burkolózik Szilágyi Erzsébet élete 14:20
- Munkácsy ritkán látható festményei is kiállításra kerülnek a szegedi Móra Ferenc Múzeumban 13:20
- Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények – megjelent a Múlt-kor tavaszi extra különszáma 09:51
- Mindössze egy magyar munka érkezett a Margit híd építésének pályázatára 09:50
- Nem bízott a Habsburg-udvar kegyelmében Rákóczi 08:20
- Tengerbiológusként teljesedett ki a háború után Hirohito császár tegnap
- Csak az anyasággal válhattak szabad nőkké a szultán ágyasai tegnap