2024. tavasz különszám: Mesés mítoszok és kivételes teljesítmények
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az ókorban az európai kultúráktól sem álltak távol az emberáldozatok

0000. 0. 00:00 Múlt-kor

És Rómában is…

Valójában a köztársasági Róma sem volt teljesen mentes a rituális gyilkosságoktól, engesztelő áldozatként egyidejűleg négy embert, két gallt és két görögöt temettek el élve a római Forum Boariumon. A kegyetlen rítusokat, amelyek miatt a későbbi nemzedékek szégyenkeztek, a háborús ellenségektől való félelem diktálta. Kr. e. 390-ben az Örök Városnak az észak-itáliai gallokkal kellett szembenéznie, Kr. e. 216-ban pedig Hannibál fenyegette a római kapukat a cannae-i csatát követően.

A kutatók szerint a nők és férfiak isteneknek köszönetként szánt élve eltemetése etruszk szokás volt, és Rómában kizárólag ezt a módszert alkalmazták, ezt Titus Livius is megerősítette, a négyszeres gyilkosságot „kevéssé rómaihoz méltó” cselekedetként írta le. De Livius önmagának is ellentmondott, amikor úgy pontosított, hogy a Kr. e. 216-ban megölt négy embert egy „sziklákkal körülvett, évek óta áldozatok vérével áztatott” helyen temették el. A római kegyetlen rítusok tehát egyáltalán nem mentek ritkaságszámba, és nem korlátozódtak kizárólag felnőttekre: amikor Hasdrubál, Hannibál testvére is Itália ellen indult az etruszk jósok tanácsára a rómaiak egy frosinonei gyermeket áldoztak fel: „Élve egy ládába helyezték, melyet a perem szélére vittek és a tengerbe hajítottak.”

Ezen szörnyűségeknek – legalábbis hivatalosan – Róma Kr. e. 97–96-ban vetett véget, amikor a szenátus úgy döntött, hogy minden kegyetlen mágikus és vallási szertartást betilt. „Mindazonáltal az emberáldozatokat, kivételes esetekben továbbra is gyakorolták a császárság végéig” – állítja Francesco Sini, a Sassari Egyetem római jogi szakértője. Valójában idősebb Plinius (aki a Kr. u. 1. században élt) megerősíti, hogy korában is lehetett látni az élve eltemetések rítusát.

Már csak azt kell megtudnunk, hogy a római istenek csak mások imitálása miatt vagy eredetüktől fogva voltak vérszomjasak. Néhány jel arra utal, hogy az utóbbi feltevés az igaz. Egy példa: az ókori Rómában május közepén ünnepelték a Lemuria nevű ünnepet, melynek során a Vesta-szüzek 27 szalmabábut (scirpeát) dobtak a Teverébe. Ennek a szertartásnak az eredete ismeretlen, de tekintve, hogy egykoron Teverét istenként tartották számon, úgy vélik, hogy a Lemuria egy antik ünnep fejlődésének eredménye lehetett, amely során élő scirpeákat dobtak a vízbe.

A latin áldozatokkal kapcsolatban az utóbbi időben napvilágot látott egy új bizonyíték Andrea Carandini, a La Sapienza Egyetem régésze és a kulturális javak legfelsőbb bizottságának elnöke vezetésével a Palatinuson (Róma legősibb részén) végzett ásatásokat követően. A ház alatt, melyben az ókori Vesták éltek, egy a Kr. e. 8. századból származó rétegben egy kislány és egy fiatal nő maradványaira bukkantak. A régész szerint emberáldozatról lehetett szó.

Ha valójában így történt, a Palatinuson történt felfedezés felforgató erővel bírhat: Róma, amely elítélte más vallások atrocitásait, „humanitárius okoknál fogva” leszámolt a gallokkal, kiirtotta Britannia erdőit és elpusztította Karthágót, saját alapjait mocskolhatta be vérrel, nem csak Romulus testvérgyilkosságával, hanem egy ártatlan kislány szörnyű, rituális kivégzésével is. A római anyafarkas tehát azt kockáztatja, hogy egy vérszomjas szörnyeteggé, a latin Quetzalcoatllá váljon.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Azték templomi áldozat a Codex Magliabechiano néven ismert, a korai spanyol gyarmati periódusban készült képes azték kéziratbólA gallok által emberáldozatokra használt szalmából font ember 19. századi elképzeléseA Kr. e. 4. századból való, Baal Hammont ábrázoló szobrocska TunéziábólGyermekáldozat bemutatása Molochnak, az ammoniták egyik istenének. Moloch kultusza a föníciaiaknál, a kánaánitáknál, és más népeknél is kialakult a Földközi-tenger keleti medencéjében, illetve Észak-Afrikában.„Áldozatok behajtása Baal tüzes szájába” egy 19. századi metszeten, amely Henri-Paul Motte festménye alapján készültVesta papnője áldozatot mutat be egy 19. századi metszeten
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár