Őslakos majákat szállító rabszolgahajó roncsát azonosították a Karib-tenger mélyén
2020. szeptember 17. 13:33 MTI
Őslakos maja indiánokat az 1850-es években kubai cukornádültetvényekre szállító hajó roncsát azonosították régészek. Először sikerült majákat szállító "rabszolgahajót" azonosítani a kutatóknak.
Korábban
A La Union nevű lapátkerekes gőzhajó roncsát még 2017-ben fedezték fel, de a mexikói Országos Antropológiai és Történelmi Intézet kutatói csak most tudták azonosítani a hajót a korabeli dokumentumok alapján.
A hajóval az 1847-1901 közötti, gyarmatosítók elleni felkelésben részt vevő maja őslakosokat szállították Kubába. Mexikóban törvénytelen volt a rabszolgaság, de dokumentumok szerint a La Union és más hajók is szállítottak a háborúban elfogott vagy nincstelenné vált majákat, akiket végül gyakorlatilag rabszolgaként dolgoztattak a cukornádültetvényeken.
A La Union 1861 szeptemberében Havanna felé indult, amikor felrobbant a kazánja, és elsüllyedt a Yucatán-félsziget kikötőjénél, Sisalnál.
Helena Barba Meinecke archeológus elmondta, hogy a Sisalban élők még generációkon át adták tovább a rabszolgahajó történetét, és végül az egyik leszármazott vezette el a kutatókat a hajó roncsához, amely a kikötőtől 3,7 kilométerre hét méter mélyen pihent a tengerfenéken.
A hajót a fából készült lapátkerék maradványaiból azonosították. A fán megtalálták a kazánrobbanás tüzének nyomait. A roncs helyzete egybevágott a katasztrófáról szóló korabeli feljegyzésekkel is. A szerencsétlenségben a hajó 80 tagú legénységének fele és a fedélzeten tartózkodó 60 utas vesztette életét.
A kutatók a hajót üzemeltető vállalat ezüstneműjét is megtalálták, amelyen szerepelt a vállalat emblémája.
Egy feljegyzés szerint 1860 októberében a hajót feltartóztatták a szomszédos Campeche állam vizein. A fedélzetén 29 maja indián volt, még hétéves és annál idősebb gyerekek is. A hatóságok ebben az esetben nem engedték tovább a hajót, de az Union végül folytatta a maják illegális szállítását.
Gyakran vitték a majákat olyan hajókkal is, amelyek fizető utasokat és szizálrostot szállítottak Kubába. A szizálból, amelyet a maják arattak a Yucatán-félsziget ültetvényein, kötelet készítetek.
A régészek nem tudták kideríteni, hogy a La Union utolsó útján voltak-e maják a fedélzeten. A rakományról szóló feljegyzések ködösek, a majákat egyébként is általában teherszállítmányként könyvelték el, nem utasként.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.