Megvetette a motorkerékpárokat, mégis legendát alkotott a Vespa tervezője
2021. szeptember 20. 12:55 Múlt-kor
Az olasz ipar ikonikus termékét, a Vespa robogót az 1953-as Római vakáció című film révén ismerhette meg a világ, köszönhetően annak, hogy Audrey Hepburn és Gregory Peck egy kétkerekű „darázson” furikáztak a napfényes Róma utcáin. Itália ma elképzelhetetlen kismotorok nélkül, de a második világháború előtt a robogózást leginkább az amerikaiak és a visszafogott britek kedvelték. 75 éve, 1946. szeptember 20-án gördült le a futószalagról a legendás olasz robogó, a Vespa első példánya.
Korábban
A franciák voltak az elsők
Az első robogót egy francia mérnök, bizonyos Georges Amédée Gauthier alkotta meg 1902-ben. Gauthier az „Autofauteuil”, azaz az autófotel nevet adta „gyermekének”. A jármű elnevezése találó volt, mert Gauthier az ülés helyébe egy mini karfával és háttámlával rendelkező, bárszékszerű ülőalkalmatosságot tervezett.
A francia kétkerekű csoda, amelynek külleme leginkább a legendás szocialista robogó, a Babetta és egy kerékpár fura elegyére emlékeztethetné a 21. századi szemlélőt, nem aratott nagy sikert.
A robogók először az angolszász országokban, az USA-ban és Nagy-Britanniában lettek igazán népszerűek az 1920-as és 30-as években.
Az első igazán forradalmi járgány, amelynek kialakítása és formája alapul szolgált a későbbi évtizedek típusainak, Nagy-Britanniában készült 1920-ban. Az Unibus nevű egyhengeres, kétütemű motorral felszerelt kétkerekű alumínium burkolata egy darabból készült.
Az 1930-as évek Amerikájában a Foster Salsbury által megálmodott Motor Glide robogók lettek hihetetlen népszerűek. Salsbury kétkerekű vívmányai leginkább egy megerősített rollerre hasonlítottak, azzal a különbséggel, hogy az ülés a hátsó kerék fölé került, a motort pedig az ülés alá helyezték.
Amíg a tengerentúlon és Nagy-Britanniában dübörgött a robogók eladása, addig a szűk olasz utcákon és a római sugárutakon a darázshangú robogók helyett autók és kerékpárok szelték az aszfaltot.
Az első valamirevaló, robbanómotorral felszerelt olasz mini kétkerekűt Vittorio Belmondo alkotta meg torinói műhelyében 1939-ben. A Velta nevű robogó viszont nem nagyon érdekelte az olaszokat, Belmondo kevesebb, mint 100 darabot tudott legyártani belőle.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás 2024.11.23.