2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Közvetlenül a királyhoz fordulhattak igazságtételért a középkori Anglia lakói

2022. december 18. 16:05 Múlt-kor

Isten és ember csapásai

Voltak olyan esetek is, amikor a szövegben leírt nyomor és szűkölködés valós alappal bírt. A Readingből származó Walter egy helyen arról panaszkodik, hogy igaztalanul vádolták meg egy gyilkossággal, amit az ortodox zsidó közösséghez tartozó bizonyos Izsák követett el. Walter, aki a gyilkosság idején keresztényi kötelességét teljesítve zarándoklaton járt Santiago de Compostelában, felháborodását fejezte ki a tény fölött, hogy törvényen kívül helyezték és családját koldusbotra juttatták.

1322-ben a pontefracti Constance Halliday hasonlóan járt: miután Lancaster grófja kegyvesztett lett és kivégeztetett, nem tudta begyűjteni a pénzt, amellyel a gróf emberei tartoztak elhunyt férjének, így őt és tizenöt gyermekét az éhhalál fenyegette. Ezek a történetek jól illusztrálják a középkor nagyívű történelmi és politikai eseményeinek helyi és személyes szintű következményeit.

A kérvényekből ezenfelül leszűrhetőek a mindennapi élet anyagi körülményei is. Példának okáért a szilaj időjárás számos nehézséget okozott. A cumberlandi Cockermouth népessége arról számolt be, hogy a város mindhárom hídját elsöpörte az 1304 karácsonyán jelentkező árvíz. Néhány évvel korábban Bury St. Edmunds ferences szerzetesei kifejezték azon aggodalmukat, hogy a városi törvényszék épületének tervezett elbontása után az emberek a rendház templomában keresnének menedéket az ítéletidő elől, ahol az emberek és lovak így kialakuló zűrzavara veszélyeztetné az istenszolgálatot. A tűz is jelentős veszélynek számított: 1348-ban a staffordshire-i Tamworth lakói az adóik csökkentését kérelmezték, miután egy tűzvész elpusztította a város nagy részét.

Egy Lincolnshire lakosai által beadott kérvény is aláhúzza a gazdasági infrastruktúrának a természet erőitől való függőségét. Ebben arról írnak, hogy két fontos vízimalmuk pusztulása óta szélmalmokra kénytelenek hagyatkozni a gabonaőrléshez; ha pedig nincs szél, mondják, nincs kenyér.

Nem meglepő módon nagy érdeklődést váltanak ki a különféle kérvényekben részletezett hajmeresztő bűnesetek. A késő középkori társadalomban bevett nézet volt, hogy a jogot uralja a pénz, és hogy a hatalmasok szolgálói és csatlósai uruk nevének fedezékében mentesülnek kisszerű zsarnokoskodásaik következményei alól. 1481-ben egy kérvényező kijelentette, hogy az oxfordshire-i South Westonba való John Abrey ellen érkező számos feljelentés, amelyek rablással és zsarolással vádolták, mindaddig semmire sem fognak vezetni, amíg Abrey IV. Eduárd fiának, a walesi hercegnek zöld-fehér libériáját viseli.

A nagy politikai viszályok idején a lázongó urak csatlósai sokszor durván aláásták a jogrendet. 1322-ben Doncasteri Maline panaszt tett amiért Lord Mowbray, aki támogatta Lancaster grófjának lázadását II. Eduárd ellen, összegyűjtötte embereit és haddal rontott Maline bátyjára, Rossington plébánosára, elragadva őt és világi javait; ezek után pedig a Nottingham melletti Hucknallban fogva tartották a szerencsétlen papot, és igen jelentékenynek számító 200 font váltságdíjat követeltek érte cserébe.

Nem biztos, hogy pusztán egybeesés a tény, hogy a rossingtoni plébános esete egybevág azzal az időszakkal, amikkel manapság a Robin Hood-legendákat társítjuk; egy olyan időszakkal, amikor a széthúzás és polgárháború közepette az ezekben a legendákban megjelenő természetjogi elvek széles körű vita tárgyai voltak a társadalomban. Egy évszázaddal későbbre a sherwoodi útonálló történetei bevonultak a köztudatba, és felbukkantak a kérvények retorikájában is. 1439-ben a derbyshire-i Scropton lakosai egy bizonyos Peter Venables tevékenysége okán folyamodtak a koronához; az úriember ugyanis tolvajbandájával együtt „bevette magát az erdőbe, mint Robin Hood és emberei”. Könnyen magunk elé képzelhetjük, ahogy a felháborodott scroptoniak ezekkel a szavakkal írják le a helyzetet a kérvény összeállítására felbérelt prókátornak, aki aztán a hatás kedvéért a parlament elé kerülő szövegbe is beleírja a kifejezést.

A kérvények tehát nem csupán a középkori élet békaperspektíváját tárják elénk, hanem a jogi konvenciókat szétfeszítve, a természeti jog nyelvén szólnak hozzánk, amit ma is könnyen felismerünk és megértünk.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A középkori urak gyakran nyers erővel igyekeztek rendezni a nézeteltéréseketÜlésezik a parlament I. Eduárd idejénA bíró kegye megvásárolható volt, tartotta a közvéleményRobin Hood és Little John, a híres sherwoodi törvényen kívüliek
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár