Jules Verne és az Eiffel-torony is inspirálta André-Gustave Citroën autógyárost
2020. július 3. 11:40 Múlt-kor
André-Gustave Citroën karrierje és a Citroën-gyár megszületése tulajdonképpen egy lengyelországi utazással indult. André-Gustave 1900-ban látogatott el elhunyt édesanyja szülőföldjére, és ott egy üzemlátogatás alkalmával belefutott egy szerkezetbe, amelyet nyílbordázatú fogaskerekek hajtottak. Citroën lázba jött, továbbfejlesztette az ott látottakat, és szabadalommal levédette a munkáját. Ettől a pillanattól fogva egészen 1935. július 3-áig, Citroën halálig nem volt megállás.
Korábban
André-Gustave 1878. február 5-én Párizsban született a holland-zsidó Levie Citroen gyémántkereskedő, és a lengyel származású Masza Amelia Kleinman ötödik gyermekeként. A családnév a dédapától származott, aki zöldség-gyümölcs kereskedelemmel foglalkozott és a munkájának köszönhető ragadványneve, a citroen, ami hollandul citromot jelent, az idő múltával vezetéknévvé alakult át. A család 1873-ban költözött Varsóból Párizsba. A családnév ekkor franciássá vált, és az e betű feletti elválasztó ponttal, azaz egy trémával gazdagodott.
A lüktető főváros nagy hatást gyakorol a fiatal André-Gustave-ra, akit elvarázsolt az 1889-es párizsi világkiállításra készülő Eiffel-torony építése, de Jules Verne regényeit is csodálattal olvasta. Az író által papírra vetett technikai csodák és a kecses acéltorony felállításának hatására fogalmazódott meg benne a vágy, hogy mérnök legyen. A politechnikum elvégzése után az ifjú André-Gustave a hadsereget választotta; mérnöktisztként kezdte meg szolgálatát. Ebben az időben utazott el Lengyelországba, ahol egy textilüzemben tett látogatása során megakadt a szeme a fonógépek meghajtásán.
Hazatérve a lengyelországi hajtás továbbfejlesztésén dolgozott, majd szabadalmat nyújtott be a nyílbordázatú acél fogaskerékre. Nem sokkal később két barátjával vállalkozást indított, ami hatalmas sikert hozott. A nyílbordázat olyannyira befutott, hogy Citroën cége logójára is a stilizált változata került. A „Société des Engrenages Citroën” olyannyira sikeres vállalkozássá nőtte ki magát, hogy a híres óceánjáró, a Titanic kormányszerkezet-alkatrészeinek a gyártására is megbízást kapott.
Mindeközben az autógyártásban érdekelt Emile és Loius Morsszal egy másik közös vállalkozást indított, amely szintén gyümölcsöző üzletnek bizonyult. Citroën vezérletével ugyanis a Mors-művek által készített gépkocsik előállítását sikerült megtízszerezni, így az 1909-ben legyártott 10 darab gépkocsi 1914-ben már évi 100-ra nőtt.
A Mors és a Citroën autóipari szárnyalását a háború törte ketté. Citroën tüzértisztként vonult be, ahol rögtön szembesült azzal, hogy a francia tüzérség lőszerutánpótlás-gondokkal küzd. Ezért egy javaslatot dolgozott ki, amelyben egy olyan gyár felállítását vázolta, amely képes az ágyúlövedékek hatékony tömeggyártására. Citroën zöld utat kapott, hadiüzeme sikerrel vette az akadályokat, naponta több tízezer előállított lövedékkel erősítve a francia hadsereget.
A Párizsban létesített gyárat a háború befejeztével Citroën megtarthatta. Az újdonsült tulajdonos azonban profilt váltott, vagy ha úgy tetszik, visszatért az autógyártáshoz. Ford nyomdokaiba lépve egy, a tömegek számára elérhető automobil gyártása lebegett a szeme előtt. Az első gépjármű, a Citroën Type-A 1919-ben készült el. Ez volt az első, tömeggyártásban készült európai autó. 1927-re a Citroën-gyár, ahol naponta 400 gépjármű gördült le a futószalagról, már 31 ezer embert foglalkoztatott. A harmincas évek elejére pedig a világ negyedik legnagyobb autógyárójává vált.
A tulajdonos kiváló marketingérzékkel rendelkezett. A Citroën – elsőként a világon – tesztvezetésekkel és különféle bemutatókkal csábította a vevőket. A vállalatnak saját biztosítótársasága volt, amely alacsony kamatot kínált a Citroën-tulajdonosok számára. Ennek köszönhetően rengeteg ember vásárolt a gyár egyre bővülő termékpalettájáról. André-Gustave életében újra visszatért az Eiffel-torony, amelyen 1925-től 1934-ig esténként egy hatalmas Citroën-feliratban gyönyörködhettek az emberek.
Citroën nagy hangsúlyt fektetett a folyamatos fejlesztésekre, mind a gyártás, mind az autók terén, ami azonban hatalmas összegeket emésztett fel csakúgy, mint az elhatalmasodó szerencsejáték-szenvedélye. A gazdasági világválságot a cég megúszta, és Citroën egy forradalmi újításokkal teli modellel, a Traction Avanttal próbált új életet lehelni anyagi gondokkal küszködő cégébe. A Traction Avant, avagy a TA 7-es elsőkerék meghajtással, hidraulikus fékekkel, és felső vezérműtengellyel vezérelt szelepekkel rendelkezett.
Sajnálatos módon, 1934 márciusában a jövendőbeli támogatóknak szervezett bemutatón a prototípus új fejlesztésű sebváltója szétesett. A kudarc elbizonytalanította a befektetőket, végül az egyik elsődleges befektető, a Citroën-autókat gumikkal ellátó Michelin mentette meg a gyárat a csődtől, ám cserébe át is vette a cég irányítását. A Traction Avant végül népszerűvé vált a piacon, de ez már nem segített a cég alapítóján, akit nagyon megviseltek a sorozatos üzleti kihívások és kudarcok. A zseniális mérnök-üzletembert végül a gyomorrák vitte el 1935. július 3-án.
A Citroën diadalútja azonban nélküle is folytatódott: 1948-ban legördült a futószalagról a Kacsának becézett 2CV, amelyből 1990-ig több mint 6 millió darab készült. 1955-ben egy újabb ikonikus darab lépett a piacra, mégpedig a Citroën DS, amely futurisztikus kialakításával, és különleges megoldásaival, úgymint hidropneumatikus (folyadékközvetítéses) felfüggesztés és a műanyagból készült műszerfal elkápráztatta a vevőket. A DS-t még a francia elnök, Charles de Gaulle is használta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
7. Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban
II. Népesség, település, életmód
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- Lelkiismereti és erkölcsi kérdésnek tekintette az amerikai elnök a Szent Korona visszaszolgáltatását
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
- Ilyen az, ha csináljuk a fesztivált – koncertfotók a ‘80-as évekből
- Ledobni a vörös nyakkendőt – ilyenek voltak a szocialista úttörőtáborok
- Kilincs a túloldalon
- Az én 89-em
- Benzininjekció, néma talpak és Mengele – ártatlan volt-e Tóth Ilona?
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély tegnap
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat tegnap
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke tegnap