Hogyan játszotta ki egy 19 éves amatőr pilóta a szovjet légvédelmet?
2017. május 29. 08:38
1987. május 28-án a moszkvai járókelők különös eseménynek lehettek szemtanúi. Nem sokkal este 7 óra előtt egy nyugatnémet zászlóval díszített repülőgép szállt le a város központjában található Boldog Vazul-székesegyház előtt. A gépet egy 19 éves amatőr pilóta, Mathias Rust vezette.
Korábban
Rust az eredménytelenül záródó 1986-os Reagan-Gorbacsov találkozó után döntötte el, hogy a hidegháborús feszültség csökkentésének sajátos módját választja, és a hatóságok tájékoztatása nélkül Moszkvába repül, hogy „képzeletbeli hidat” képezzen Kelet és Nyugat között.
Terveiről senkit sem tájékoztatott, így a mindössze 50 órás repülési tapasztalattal rendelkező pilótát 1987. május 13-án szülei abban a tudatban engedték útjára a hamburgi repülőtéren, hogy rövid skandináviai körútra megy. Több ország érintésével május 25-én ért Helsinkibe, ahonnan a rossz időjárási viszonyok miatt csak május 28-án tudott indult tovább. A légiforgalmi irányítóknak Stockholmot jelölte meg úticélként, néhány perccel a felszállás azonban után hirtelen elfordította a repülőgép kormányát, és egyenesen a Szovjetunió felé vette az irányt.
Bár a pilótát egy szovjet harci repülő megkörnyékezte, a gép nem sokkal később eltűnt a felhők között. A szovjet légvédelem határozatlanságának és inkompetenciájának köszönhetően Rust csodával határos módon végül akadálytalanul ért Moszkvába, ahol csak az okozott bonyodalmat, hogy megtalálja a megfelelő leszállópályát. Pár percnyi körözés után végül a Vörös tértől nem messze szállt le, ahol a járókelők azonnal megrohamozták autogramért.
Bár a pilótát letartóztatták, és 14 hónapig börtönben volt, akciója nem volt hiábavaló. Több vezető szovjet tisztviselőt is eltávolítottak, akiknek a helyére Gorbacsov reformpolitikája híveit ültette. Rust megmutatta, hogy a Szovjetunió – vezetőinek magabiztos retorikája ellenére – már korántsem tekinthető félelmetes szuperhatalomnak. Légvédelme kijátszásához mindössze egy tinédzserkorú pilóta meggondolatlanságára volt szükség.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
5. Magyarország gazdasága a 20. században
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- 1946 nyarára olyan értéktelenné vált a pengő, hogy az utcán hajították el a bankjegyeket
- 1956 miatt is késett a Borsodi Vegyi Kombinát elindulása
- Volt, aki féltette a túl sok szabadidőtől a népet a szabad szombatok bevezetésekor
- A rendszerváltoztatás belülről
- A haderő mellett a gazdaság fejlesztését is megcélozta a győri program
- Naponta nőttek tizenötszörösükre az árak a hiperinfláció idején
- Különösen kegyetlen körülmények között dolgoztatták a Hortobágyra kitelepítetteket
- Miért sikerült a lengyeleknek az, ami a magyaroknak nem?
- Nyolc áldozatot követelt a Kádár-korszak sikervállalatának építése
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley 20:20
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap