2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

„Hitler benzinkútjának” amerikai bombázása súlyos áldozatokkal járt, eredménnyel azonban alig

2020. július 16. 14:50 Múlt-kor

A „véres vasárnap” hősies volt, de sikertelen

A Bengáziban felszállt 177 darab B–24-esből csupán 92 tért vissza a Tidal Wave hadműveletről. 54-et lőtt le a légvédelem, illetve a Luftwaffe, valamint a román és a bolgár légierő vadászrepülői (utóbbi vadászpilótáinak ezek voltak a háború során az első légigyőzelmei).

Bengáziban 88 bombázó szállt le, négyet a Cipruson található brit légitámaszpontra irányítottak, további nyolc repülő pedig a semleges Törökországban volt kénytelen leszállni, ahol a hatóságok lefoglalták őket, így az amerikaiak számára ezek is a veszteségek közé számítottak.

310 főnyi amerikai személyzet vesztette életét, 108 esett ellenséges fogságba, 78-ukat internálták Törökországban, illetve további négyüket Jugoszlávia területén találták meg és bújtatták Tito partizánjai.

A bombázók személyzetének helytállása ellenére „Hitler benzinkútját” nem sikerült megsemmisíteni a nagyszabású támadással. Habár egyes finomítókban jelentős károk keletkeztek, mások érintetlenül maradtak, és a károsodottak jó részét is néhány héten belül helyreállították. A Ploiești-ben előállított üzemanyag mennyisége ekkor már felül is múlta a bombázás előtti időszakét.

A szövetségesek által az efféle műveletek koordinálására létrehozott Ellenséges Olaj Bizottság szeptemberi összegzése szerint „nem csökkent az össztermelés (…) mivel számos finomító korábban a maximális kapacitás alatt üzemelt.”

A háború végére a „vándorcirkusz” 93. bombázócsoport 396 missziót repült, többet, mint a 8. légierő bármely másik egysége. A veteránok, valamint leszármazottaik rendszeresen tartanak találkozókat mind az Egyesült Államokban, mind az angliai Hardwickban, ahol később szintén állomásozott az egység. Duran nagyapja, Joseph Avendano túlélte a ploiești-i küldetést, végül azonban itt vesztette életét egy próbarepülés során történt balesetben 1944-ben.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A Columbia Aquila olajfinomító lángol a támadást követően (kép forrása: Wikimedia Commons)A Sandman nevű B–24-es felszálláshoz készül Bengázinál (kép forrása: afhistory.af.mil)A Columbia Aquila olajfinomító a magasból a támadást követően – néhány bombatölcséren kívül jobbára sértetlen maradt (kép forrása: Wikimedia Commons)Alacsonyan szálló B–24-esek Ploiești közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár