Hiába vonzotta a jómódú utazókat, a grandiózussága lett a Titanic veszte
2021. április 21. 13:02 Múlt-kor
Korábban
A hajógyártók levonták a tanulságokat
A borzalmas eset természetesen összezúzta az elsüllyeszthetetlenségről szóló mítoszokat. A Titanic tragédiáját követően a hajó gyártója, a Harland&Wolff drasztikus változásokat eszközölt a két testvérhajó, a HMHS Britannic és az RMS Olympic esetében.
A hajókat magasabb válaszfalakkal, második belső hajótesttel, tűzálló anyagokkal és – ami a legfontosabb – több mentőcsónakkal korszerűsítették.
A mai hajók tervezése már szigorú biztonsági előírások és protokollok alapján történik, hogy megakadályozzák a Titanichoz hasonló katasztrófákat.
Egy 2012-es, az Allianz Global Corporate & Specialty tengerészeti biztosító által közzétett jelentés megállapította, hogy évről évre csökken az elsüllyedt hajók száma. Napjainkban minden hatszázhetvenedik hajó süllyed hullámsírba, míg ez a szám a Titanic idején sokkal magasabb volt (kb. minden századik hajó).
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség további fejlesztésekre a hajóépítés terén. A (tengeri) Rádiótisztek Egyesületének alelnöke, Tony Selman szerint a tanulság mindig az, hogy egy hajó sem elsüllyeszthetetlen: „Mindegy, milyen biztonságos egy hajó, ha teljes sebességgel egy sziklának csapódik, akkor el fog süllyedni.”
A maga idejében óriás volt, ma az óriások között egy törpe lenne a Titanic. A mai tengerjárók átlagosan húsz százalékkal hosszabbak, és kétszer olyan magasak. Egy átlagos Royal Carribean 133 ezer tonnát nyom, szemben a Titanic negyvenhatezer tonnájával.
A Titanic drámai történetében egy apró pozitívum mégis rejtőzött: a figyelemfelhívás. A jövő hajóépítői megtanulták, hogy a méret és a luxuskörülmények biztosítása nem mehet a minőség rovására, mert ugyan jól felépített, stabil szerkezetű hajók vannak, de elsüllyeszthetetlenek nincsenek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tavasz
Múlt-kor magazin 2010
- Az igazi Trebitsch
- Magyarországi gyász Sztálinért: "Meghalt mélységes megrendelésre"
- Romkert: egy Vas megyei kastély kálváriája
- Két magyar motoros kalandjai a Föld körül
- A kannibál gróf kalandjai
- Március 15. vagy április 11.? Egy nemzeti ünnep viszontagságai
- Hidegre tett konfliktus: harc az Antarktiszért
- Hogyan vált a házastársi erőszak bűncselekménnyé?
- A heraldikai káposzta története Ambrus Lajos tolmácsolásában
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap