Csak jeles és jó tanulók teljesíthettek szolgálatot az Úttörővasúton
2024. augusztus 19. 08:20 Múlt-kor
A nagyobbrészt gyermekek által üzemeltett kisvasút Gyermekvasút néven startolt, majd a Magyarországon bekövetkező politikai változások miatt, a kommunista hatalomátvétellel párhuzamosan Úttörővasút néven kezdte meg a működését. Az Úttörővasút teljes vonalát 1950. augusztus 19-én helyezték üzembe.
Az Úttörővasút Szépjuhászné (Ságvári liget) állomása 1964-ben (Fortepan / Nagy Gyula)
Korábban
A legfelsőbb politikai vezetés 1947-ben úgy döntött, hogy az ország újjáépítése jegyében egy olyan vasutat kell létrehozni, amelyen a szolgálatot gyermekek látják el. A koncepció egyáltalán nem volt a valóságtól elrugaszkodott: Magyarország szomszédjai, Jugoszlávia és a Szovjetunió már működtettek ilyen vasutat. A helyszín kiválasztásánál szóba jött a Margit-sziget, a Népliget, sőt Gödöllő is. Nem véletlenül, mert a kiszemelt helyek sík területek voltak, így a vasúti pálya megépítése viszonylag egyszerű lett volna.
A Magyar Kommunista Párt Központi Bizottsága végül a budai hegyekben kialakítandó vonal mellett döntött. A hegyvidék már a 20. század elején is vonzó kirándulási célpontnak tűnt a főváros zsúfoltságából kitörni vágyóknak. A térség mellett szólt az is, hogy Csillebércen kiépülőben volt az Úttörő Köztársaságnak nevezett gyerektábor is, amely a kisvasút megépítésével, így tömegközlekedéssel is jól megközelíthető lett.
A Svábhegyet a fővárosból az 1870-es évektől már fogaskerekűvel is el lehetett érni, tehát adott volt, hogy a Gyermekvasút egyik végállomását a fogaskerekű valamelyik állomásának közelében kell kialakítani. A választás végül a Széchenyihegy állomásra esett. A vasút eredetileg Zugligetig közlekedett volna, de a magas szintkülönbségek miatt végül Hűvösvölgyre esett a választás.
Két lelkes ifjú vasutas 1963-ból (kép forrása: Fortepan / A R)
Az építkezés 1948. április 11-én indult meg és rohamtempóban, hatalmas lelkesedéssel zajlott. A fakivágásoknál és a keskeny nyomtávú, 760 mm-es nyomtávú pálya lefektetésében rengeteg önkéntes vett részt. A szinte heroikus méreteket öltő munkának meg is lett az eredménye: az első, 3 kilométeres hosszúságú szakaszt határidőre, 1948. július 31-én sikerült átadni. Az építtetők csak úgy duzzadtak az önbizalomtól, hiszen az első építési szakasz utolsó állomását az Előre névvel illették.
A Népszabadság is hasonlóan optimista hangvételben írt a megnyitóról: „A vasút végállomásának a neve: Előre. Nem véletlen, hogy éppen erre kereszteltük. Tovább visszük kis vonatunkat egészen Budakesziig és onnan Hűvösvölgyig! Előre!”
Az üzemeltetésben az elgondolásoknak megfelelően gyermekek vettek részt, akiknek feladatkörét a Közlekedési Minisztérium egy, az Államvasutak Igazgatóságához címzett leiratban így határozta meg: „Közlöm az Igazgatósággal, hogy a Széchenyi-hegyi gyermekvasút megnyitását augusztus 1-re tűztem ki. A szóban forgó vasúton 12-14 éves fiúk és lányok fognak szolgálatot teljesíteni forgalmi szolgálattevői, váltókezelői, távírói, személypénztárosi és jegykiadó kalauzi minőségben.”
Az Úttörővasútra csak jeles és jó tanulók nyerhettek felvételt, a hármas osztályzatok kizáró okként szerepeltek. A szolgálatot évente közel hatszáz felső tagozatos gyermek látta el. Az intézmény népszerűségét jelezte, hogy minden évben többszörös túljelentkezés volt a meghirdetett helyekre. Az Úttörővasúton dolgozni nagy dicsőség volt.
Úttörővasút 1975-ben (kép forrása: Fortepan)
A második szakaszt 1949. június 26-án nyitották meg. Az építése alatt a kisvasút történetének legnagyobb tragédiáját élte meg: egy pályamunkás egy kővel megrakott csille alá szorult és később a kórházban belehalt sérüléseibe. A vonalat teljes hosszában 1950. augusztus 20-án adták át, így megépült a Széchenyihegy állomástól a Hűvösvölgyig futó 11,2 km-es pálya.
Az Úttörővasútra a hetvenes évek folyamán évi egymillió utas váltott jegyet. A vasút a rendszerváltáskor új (pontosabban régi) nevet kapott: 1990 óta mind a mai napig Gyermekvasútként üzemel. A szocialista éra állomásneveit megváltoztatták, a gyermekvasutasok pedig elhagyták az „Előre” köszöntést, és a vörös színű úttörő nyakkendő is lekerült a fiatal vasutasok nyakáról. A Gyermekvasút működtetése az Úttörőszövetség kezéből pedig a MÁV-hoz került.
A Gyermekvasút 2015-ben még Guinness-rekorder is lett, mivel a hegyek között tekergő csoda a leghosszabb olyan vasútvonal a világon, ahol a kereskedelmi és a forgalmi szolgálatokat kizárólag gyermekek látják el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
8. Budapest világvárossá fejlődése
II. Népesség, település, életmód
- Fennállása alatt számos történelmi személy szobrát lecserélték a millenniumi emlékművön
- Időutazás a millenniumi ünnepségekre: 125 éve utazunk a Ligetbe a föld alatt
- Sokáig csak esernyővel lehetett átmenni a budai Alagúton
- Egykor a Városliget zenepavilonjai nyújtották a főváros legnépszerűbb szórakozását
- A gazdag és szegény gyermekek egyaránt birtokba vették a Városligetet a „boldog békeidőkben”
- Széchényi Ödön víziója által a világ második siklójával büszkélkedhet a főváros
- Az idők során szinte minden sportra biztosított lehetőséget a Városliget
- 800 mázsa lőport adott Ferenc József a budai Alagút építéséhez
- A kiállítások és vásárok hozták el az éjszakai fényt a Városligetbe
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap