2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Életre keltik a mosztári kőhidat

2004. július 23. 12:41

A boszniai háborúban a horvát hadsereg által 1993. novemberében lebombázott hidat 2004. július 23-án adják át újra a forgalomnak.

Az Öreg híd 1566-ban Hajrudin, a neves török építész, Sinannak, az isztambuli Kékmecset építőjének tanítványa tervei alapján kilenc év alatt épült meg. Építészetileg egyedülálló megoldással az egyíves híd ívének legmagasabb pontja 27 méteren van. Mosztár a török elleni harcok során több támadást is elszenvedett, hídja azonban a XVII. és a XVIII. században is érintetlen maradt.

 

A Neretva folyót Mosztárnál több mint négyszáz éve átívelő Sztári Mosztot 1993. november 9-én este 10 óra után a horvát hadsereg lövegei a folyóba ágyúzták. Súlyosan megrongálták a két végén álló, XVII. századi tornyokat, s lerombolták a közvetlen közelében lévő, XVI. századi történelmi muzulmán városrész házait is.

 

A boszniai háborúban 1992-1995 között a bosnyákok ellen irányuló etnikai tisztogatás mellett a boszniai szerbek és horvátok célja egyértelműen a kulturális gyökerek eltűntetése, a multikulturális örökség szisztematikus elpusztítása volt. A nacionalista azonosságtudat jegyében a tér homogenizálásába kezdtek: a szimbolikusnak tartott épületeket, a szarajevói Nemzeti Könyvtárat, a Keleti Intézetet, a Nemzeti Múzeumot, mecseteket, katolikus templomokat, a Neretva hídjait a multikulturális történelem épített örökségét kíméletlenül lerombolták.

 

Az együttélés legutolsó szimbóluma a mosztári Sztári Moszt volt (jelentése Öreg Híd), mely a város keleti és nyugati részét kötötte össze.

 

Az UNESCO koordinálásával felújított hidat 2004 július 23-án adják át újra a forgalomnak 

Koïchiro Matsuura, az Unesco főigazgatója az International Herald Tribune számára írt cikkében kifejtette, a rekonstrukció nem pusztán fizikai értelemben vett felújítás, hanem a múlttal ápolt viszonyunk újragondolásának, a helyi közösségek közötti kapcsolatok újrakötésének, a folyó két oldalán élők közötti párbeszéd felélénkítésének eszköze is.

 

A folyóba zuhant darabok felderítését a magyar katonai kontingens könnyűbúvárai végezték, az újjáépítésre pedig egy magyar vállalat, a Hídépítő Rt. kapott megbízást. A szétlőtt Öreg Híd mellett ideiglenes gyaloghidat építettek és közreműködtek a híd alapjainak víz alatti felderítésében, a híd köveinek kiemelésében.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár