A Balaton, az Úttörő és a Surányi – különleges fotókon az ötvenes évek magyar törpeautói
2018. augusztus 29. 12:59 Múlt-kor
Bár Magyarországon a szocializmus évtizedei alatt politikai nyomásra sosem indulhatott meg a személygépkocsi-gyártás, az 1950-es években mégis történt egy érdekes próbálkozás ebben az irányban. A magyar mérnökök egymás után álltak elő az újabb és újabb törpeautók terveivel.
Korábban
A magyar tervezésű és gyártású személygépkocsi hosszú évtizedeken keresztül dédelgetett álma volt a hazai iparnak. A „magyar népautó” valószínűleg a második világháborút követő években járt legközelebb ahhoz, hogy valósággá váljon. A Weiss Manfréd Acél- és Fémművek – avagy ismertebb nevén Csepel Művek – mérnöke, Pentelényi János tervei alapján készültek el a „Pente” első modelljei. A Pente 500, majd az 1947-ben bemutatott Pente 600 már négyszemélyes volt, könnyedén gyorsult 60 km/órás sebességre és hasonló műszaki paraméterekkel rendelkezett, mint a később hosszú ideig sikeres Trabant.
A Pente sorozatgyártására végül nem kerülehetett sor, ugyanis a hatalmat 1948-ban magukhoz ragadó kommunista vezetés és az 1949-ben létrejött KGST más sorsot szánt a magyar járműiparnak. A szovjetek igyekeztek koordinálni a Keleti Blokk országainak gazdasági működését, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy felosztották közöttük a különböző területeket. Így bár a Pannónia és a Csepel motorkerékpárokat, vagy éppen az Ikarus autóbuszt mindmáig a magyar ipar történelmének legnagyobb büszkeségei között tarthatjuk számon, a személyautó-gyártást a moszkvai vezetés szigorúan megtiltotta Magyarország számára.
Tiltás ide vagy oda, kiskaput minden szabályozáson lehetett találni. A magyar mérnökök figyelme ekkor ugyanis – elfordulva a Pentelényi-féle személyautó gondolatáról – a törpeautók felé fordult. Az apró, jellemzően kétszemélyes járművek megalkotásához korábbi magyar terveket használtak fel, valamint nagyban építettek a korabeli német, illetve olasz mikroautók modelljeire. Bár a törpeautókat benzinmotor hajtotta, négy kerékkel és kormánnyal rendelkezett, mérete miatt nem minősült autónak, így mentesült a KGST által kiszabott tiltás hatálya alól. Rákosi 1953-as bukását követően, az enyhülés éveiben már a kormány is támogatta az új kezdeményezést, így sorra bukkantak fel az újabb és újabb modellek.
Végül a törpeautók sem jutottak el a sorozatgyártás fázisáig. 1956-ban a kormányzat már nem volt elégedett a fejlesztések eredményeivel, majd a forradalom során az egyik legjobb prototípus is megrongálódott. 1957-ben végleg lezárult a magyar törpeautó projekt, amit azonban így is a hazai ipar történetének egy különleges fejezeteként tarthatunk számon.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Máig nem heverte ki teljesen a spanyol nép a polgárháborút 17:05
- Szinte egész életét a humanitárius tevékenységnek szentelte id. Antall József 13:35
- Évszázadok nyomában – Olaszország történelmi látnivalói 13:25
- Néhány rendtársa szerint az ördögtől kapta látomásait Ávilai Szent Teréz 11:20
- A gyógynövényektől a penészen át a higiénikus sebellátásig 09:05
- Tiltott szernek számít az agárversenyeken a népszerű potencianövelő tegnap
- Visszautasította a nemesi címet a szerénységéről híres Röntgen tegnap
- Bordélyház is szolgált az amiens-i német börtön foglyainak menedékéül tegnap