2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az op-art születése: Victor Vasarely művei a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban

2018. június 7. 11:31

Az op-art születése címmel, a művész életművét átfogóan bemutató kiállítás nyílik a magyar származású Victor Vasarely alkotásaiból a spanyol fővárosban. A madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumban június 7-től három hónapig látható közel száz művet felvonultató átfogó tárlat anyagának döntő többségét a Szépművészeti Múzeum Vasarely Múzeumának gyűjteményéből válogatták a bemutatóra, de szerepelnek művek a pécsi Vasarely Múzeum, valamint az Aix-en- Provence-i Vasarely Alapítvány gyűjteményéből is. Ezzel a tárlattal két év alatt második alkalommal szerepel a Szépművészeti Múzeum Európa egyik legfontosabb múzeumában, ugyanis 2016-ban Remekművek Budapestről címmel volt látható a gyűjteményből válogatott nagyszabású kiállítás a madridi intézményben.

A magyar származású, Vásárhelyi Győző néven Pécsen született, de életművét Franciaországban kiteljesítő Victor Vasarely az absztrakt geometrikus művészet megkerülhetetlen alakja. Munkái az 1960-as évek közepén op-art néven robbantak be a köztudatba, egy rövid életű, de rendkívül népszerű divathullámot indítva el. Ennek kiindulópontját az op-art „atyjának” vagy „pápájának” nevezett Vasarely a fekete és a fehér ellentétére épülő, rácsszerű kompozíciói jelentették. Ezek a művek a vonalak egyszerű eltolásával vagy elhajlításával teremtették meg a kidomborodás vagy a behorpadás zavarba ejtő optikai illúzióját.

A madridi kiállítás Victor Vasarely életművéről ad keresztmetszet, összesen kilenc szekcióban (Az ún. Vega struktúráktól a Multiplikákig) számba véve azokat a korszakokat, melyek az op-artként elhíresült irányzat előzményei és logikus folytatói voltak.A kiállítás magában foglalja a Vasarely karrierjének minden fő szakaszát és az azokhoz tartozó fontos műveket, így bemutatva az alkotó művészi evolúciójának időrendi alakulását. A látogatók a kiállításon megismerhetik a művész kiemelkedő szerepét a geometrikus művészetet követő absztrakció kialakításában, de megismerkedhetnek Vasarely művészetelméleti gondolataival, kísérleteivel is.

A Vasarely-gyűjtemény Madridban való bemutatását számos más körülmény is indokolja. Nem túlzás azt állítani, hogy a karrierjének az 1960-as évek közepén csúcsára érő Vasarely művészetét a spanyol ajkú világban kísérte a legélénkebb érdeklődés. A művész által képviselt ún. kinetikus művészet legtöbb követője ugyanis latin-amerikai származású volt. A párizsi Denise René Galéria – aminek Vasarely társalapítója volt – a Dél-Amerikából Európába érkező, rokon szemléletű művészek egyik legfontosabb találkozóhelyévé vált. A művész elképzelései tehát alapvetően Párizson keresztül, a körülötte csoportosuló fiatal, a következő generációt képviselő alkotókon keresztül fejtették ki hatásukat a világnak erre a részére. Ennek a kulturális transzfernek köszönhető, hogy a művésznek számos gyűjtője akadt Spanyolországban és Dél-Amerikában.

A közgyűjtemények közül az 1987-ben Óbudán, a Zichy kastélyban megnyílt Vasarely Múzeum őrzi a művész alkotásainak legreprezentatívabb válogatását. A mintegy ötszáz Vasarely-mű felelős őrzőjeként átfogó képet ad a művész munkásságáról, mely művek közül kiemelkednek azok a különleges és ritka lapok, melyeket Vasarely legelső, ún. grafikai korszakában készített.

A Szépművészeti Múzeum szervezésben az elmúlt években több jelentős nyugat-európai múzeumban és kiállítóhelyen is bemutatkozhattak önálló kiállításon a budapesti múzeum műtárgyai, illetve a magyar képzőművészet jeles alkotásai. A londoni Royal Academy of Arts-ban, a bécsi Kunstforumban, a római Modern Művészeti Nemzeti Galériában, a párizsi Musée d’Orsay-ban és a Musée du Luxembourgban, valamint a milánói Palazzo Reáléban így összesen több százezren találkozhattak a magyarországi remekművekkel.

A kiállítás a budapesti és a pécsi Vasarely Múzeum, valamint az Aix-en- Provence-iVasarely Alapítvány együttműködésében valósult meg.

A tárlat kurátora Orosz Márton, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze, a budapesti Vasarely Múzeum igazgatója.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Nora-Dell, 1974-1979Naissances (Születések), 1954-1960Noorum, 1960-1977Man in motion. Study of Motion (The Man) (Az ember mozgásban: Mozgástanulmány (A Férfi)), 1943.Bi-Octans, 1979.Mrsan-2, 1964-1974.Kroa-MC, 1969.
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár