2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

VIII. Henrik egykori zászlóshajója, ahogyan még sohasem láthattuk

2016. július 20. 10:03 MTI

VIII. Henrik egykori zászlóshajója, a 16. század Titanicjaként is emlegetett Mary Rose a dél-angliai Portsmouth partjai előtt, az elborzadt király szeme láttára süllyedt el 1545. július 19-én, a franciákkal vívott tengeri csatában - máig ismeretlen okokból. Most megújult formában, minden fölösleges támasztéktól megszabadítva és üvegfal nélkül vehetik szemügyre a látogatók a hadihajót.

1545. július 19-én az akkor már 34 éves hajó a korabeli beszámolók szerint éppen tüzérségi párbajt vívott egy francia hadihajóval, amikor megdőlt, és rövid idő alatt eltűnt a vízfelszín alatt, több mint ötszáz matrózt, tisztet, katonát, hajósinast és egy kutyát magával rántva a hullámsírba. A partra 35 túlélő tudott kivergődni.

A roncsot 1836-ban már felfedezték, ám az akkori technika a kiemelést még nem tette lehetővé. A kiemelés tényleges előkészületeihez 1979-ben fogtak hozzá. A következő három évben 19 ezer tárgyat hoztak a felszínre a búvárok, majd 1982-ben a hajó viszonylag épségben maradt baloldalát is sikerült egyben kiemelni. A Mary Rose-t már egy évvel később kiállították egy ideiglenes múzeumban, az 500 éves hajó végső otthona azonban csak 2013-ra készült el Portsmouth kikötőnegyedében, néhány méterre attól a helytől, ahol a hajót építették.

A hajó gerendáinak megóvása érdekében azonban a több helyen is megtámasztott járművet eddig csak üvegfalon keresztül vehették szemügyre a Mary Rose Mini-Museum látogatói. Az ötmillió font költségű újabb renoválási munkálatoknak köszönhetően azonban a támasztékok eltűntek és a hajó legfelső szintjét immár üvegfal nélkül is megcsodálhatják a látogatók - írta a The Guardian című brit lap internetes oldala. "VIII. Henrik óta gyakorlatilag senki sem láthatta ilyen formában a Mary Rose-t" - mondta Helen Bonser-Wilton, a Mary Rose Trust elnöke. A megőrzési munkálatokat vezető Ellie Schofield szerint az elmúlt három évben több mint száz tonnányi vizet szívtak ki a hajótestből és a körülötte lévő levegőből, aminek következtében a roncs elég stabillá vált.

A kiállítótérben lévő hőmérsékletet és páratartalmat továbbra is szigorúan ellenőrzik, a látogatók légzsilipen keresztül jutnak be a komplexumba. A roncs köré tematikusan felépített kiállítás emeletenként követi az egyes fedélzeteket, és mindegyik emeleten az adott szint funkcióinak megfelelő, a roncsok közül felhozott tárgyak tekinthetőek meg. A kiállítótér nagy része sötétbe burkolózik, részben a hajó megóvása érdekében, részben, hogy visszaadja, milyen hangulat lehetett annak idején a fedélzeten.
A megújult kiállítást szerdától kereshetik fel az érdeklődők.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
A hajó bal oldalát 1982-ben emelték ki a vízből
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár