2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Leonardo kínai anyja lenne a Mona Lisa?

2014. december 4. 19:37

Bár hajmeresztő elméleteknek eddig sem voltunk híján Leonardo da Vinci világhírű olajfestménye, a Mona Lisa kapcsán, de egy olasz történész a minap az eddigieken is túltett: szerinte a reneszánsz mester kínai, rabszolgasorba taszított anyjáról mintázta a La Giocondát, így ő maga is félig távol-keleti származású.

Leonardo da Vinci 1503 és 1506 között festette Mona Lisa című portréját, amelynek modellje a művészettörténészek szerint a firenzei selyemkereskedő, Francesco del Giocondo felesége, Lisa Gherardini volt, akit az olaszok Giocondaként is emlegetnek. A párizsi Louvre-ban megtekinthető, kalandos sorsú alkotást Giorgio Vasari olasz művészettörténész nevezte el Mona Lisának.

Hogy időről időre mégis felröppennek teljesen megalapozatlan teóriák Mona Lisa kilétét illetően, teljes érthető, lévén hogy a művészettörténet talán legismertebb festményéről van szó, amelyet Leonardo soha nem nevezett el. Ilyen, kevésbé a tényeken, mint inkább spekulációkon alapuló teória, hogy a La Gioconda a festő önarcképe, vagy egyik férfi szeretője női álruhában - utóbbi mellett szólhat, hogy Leonardo egészen 1519-ben bekövetkező haláláig magánál tartotta a képet a franciaországi Amboise melletti Clos Lucé-ban.

Rajtuk is próbált túllicitálni Angelo Paratico Hongkongban élő olasz származású történész-regényíró, aki a minap arról beszélt, hogy a reneszánsz mester kínai származású, rabszolgasorba taszított anyjáról mintázta a La Giocondát. Ha merész felvetése helytálló, akkor a reneszánsz polihisztor félig kínai származású.

A hongkongi South China Morning Postnak nyilatkozva Paratico elmondta: Leonardo apja, a Vinci város jegyzőjeként dolgozó ser Pierónak volt egy gazdag kínai ügyfele, aki a Távol-Keletről magával hozott egy Caterina nevű rabszolgát. Caterina - így hívták az itáliai festő paraszti származású anyját - neve a Leonardo születése (1452) után keletkezett forrásokban már nem szerepel. "Ettől kezdve nem dolgozott ott. A reneszánsz idején az olyan területeken, mint Spanyolország vagy Itália, rengeteg, a Távol-Keletről érkező rabszolga élt" - adott egy homályos magyarázatot Paratico.

Leonardo da Vinci: egy elveszett kínai tudós a reneszánsz Itáliában című, megjelenés előtt álló könyvében idézi Sigmund Freud osztrák neurológust, aki 1910-ben vetette fel, hogy a Mona Lisát a mester tulajdon anyjáról mintázta - erre utalnak arcvonásai. Szintén árulkodó a nőalak mögötti tájkép, amelyben szintén kínai jegyeket vélt felfedezni. Paratico szerint elméletét az is alátámasztja, hogy Leonardo bal kézzel, tükörírással írt, és vegetáriánus volt, ami felettébb szokatlan volt a korabeli Itáliában. 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár