2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Nincs nyoma a rekordmélyen megtalált két újkori hajónak

2013. július 31. 15:01

A múlt héten víz alatti régészek a texasi Galvestontól 250 kilométerre délnyugatra három 19. századi hajóroncsot találtak. Az egyik létezése már eddig is ismert volt előttük, de a másik két hajó felbukkanása nagyon meglepte őket. A roncsokra ráadásul 1290 méter mélyen bukktantak, ami abszolút rekordnak számít az amerikai kontinens északi részén.

A lelőhely először 2011-ben került a szakemberek látókörébe, amikor a Shell olajipari vállalat szokatlan jelenségről számolt be az öbölből, miközben egy lehetséges olaj-és földgázkészlet után kutatott. Az amerikai Nemzeti Óceán- és Atmoszférakutató Intézet (NOAA) szakemberei tavaly kezdték meg a cég által Monterrey-nek nevezett lelőhely kutatását, amely során távirányítású víz alatti robotokkal fésülték át a területet.

A NOAA, a San Marcos-i Texas State University és a Texas A&M Galveston szakemberei itt egy hajót azonosítottak, majd sikerült feltérképezniük a roncs paramétereit. A hajó eredetileg 25 méter hosszú és 8 méter széles volt, fatörzsét réz borította és hat ágyú volt a fedélzetén. Összesen 60 tárgyat sikerült kiemelni, a többi között kerámiákat, porcelánt, muskéta darabokat, navigációs eszközöket és néhány személyes holmit, például szemüveget, ruhákat, egy fogkefét és egy gyömbérrel teli lezárt üveget – utóbbi a tengeri betegségek kezelésének egyik elterjedt eszköze volt.

Miután itt végeztek, a csapat a Shell tanácsára megvizsgálta az onnan néhány kilométerre levő másik lelőhelyet, ahol legnagyobb megdöbbenésükre két újabb hajóroncsot találtak. Kutatási engedély hiányában itt nem tudták ugyanazt a munkát elvégezni, mint a Monterrey esetében. A helyről fotókat és térképeket, a hajón azonosított leletekről pedig részletes feljegyzéseket készítettek. Mindkét hajó nagyjából ugyanakkora volt, mint az első, de az egyik roncsot sokkal rosszabb állapotban találták meg.

Azt továbbra sem tudni, honnan érkezett a két hajó és a legénység, valamint hogy miért süllyedtek el. Néhány személyes tárgyat Spanyolországban gyártottak, a fegyvereket, így az ágyúkat azonban Kanadában, illetve Nagy-Britanniában. Egyben azonban biztosak: az egyenként 50-60 fős legénység sorsát valószínűleg hasonló okok (például egy pusztító vihar) pecsételték meg, mint a korszak többi hajójáét, a mostaniak pedig egyszerre süllyedtek el.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár