Nincs nyoma a rekordmélyen megtalált két újkori hajónak
2013. július 31. 15:01
A múlt héten víz alatti régészek a texasi Galvestontól 250 kilométerre délnyugatra három 19. századi hajóroncsot találtak. Az egyik létezése már eddig is ismert volt előttük, de a másik két hajó felbukkanása nagyon meglepte őket. A roncsokra ráadásul 1290 méter mélyen bukktantak, ami abszolút rekordnak számít az amerikai kontinens északi részén.
Korábban
A lelőhely először 2011-ben került a szakemberek látókörébe, amikor a Shell olajipari vállalat szokatlan jelenségről számolt be az öbölből, miközben egy lehetséges olaj-és földgázkészlet után kutatott. Az amerikai Nemzeti Óceán- és Atmoszférakutató Intézet (NOAA) szakemberei tavaly kezdték meg a cég által Monterrey-nek nevezett lelőhely kutatását, amely során távirányítású víz alatti robotokkal fésülték át a területet.
A NOAA, a San Marcos-i Texas State University és a Texas A&M Galveston szakemberei itt egy hajót azonosítottak, majd sikerült feltérképezniük a roncs paramétereit. A hajó eredetileg 25 méter hosszú és 8 méter széles volt, fatörzsét réz borította és hat ágyú volt a fedélzetén. Összesen 60 tárgyat sikerült kiemelni, a többi között kerámiákat, porcelánt, muskéta darabokat, navigációs eszközöket és néhány személyes holmit, például szemüveget, ruhákat, egy fogkefét és egy gyömbérrel teli lezárt üveget – utóbbi a tengeri betegségek kezelésének egyik elterjedt eszköze volt.
Miután itt végeztek, a csapat a Shell tanácsára megvizsgálta az onnan néhány kilométerre levő másik lelőhelyet, ahol legnagyobb megdöbbenésükre két újabb hajóroncsot találtak. Kutatási engedély hiányában itt nem tudták ugyanazt a munkát elvégezni, mint a Monterrey esetében. A helyről fotókat és térképeket, a hajón azonosított leletekről pedig részletes feljegyzéseket készítettek. Mindkét hajó nagyjából ugyanakkora volt, mint az első, de az egyik roncsot sokkal rosszabb állapotban találták meg.
Azt továbbra sem tudni, honnan érkezett a két hajó és a legénység, valamint hogy miért süllyedtek el. Néhány személyes tárgyat Spanyolországban gyártottak, a fegyvereket, így az ágyúkat azonban Kanadában, illetve Nagy-Britanniában. Egyben azonban biztosak: az egyenként 50-60 fős legénység sorsát valószínűleg hasonló okok (például egy pusztító vihar) pecsételték meg, mint a korszak többi hajójáét, a mostaniak pedig egyszerre süllyedtek el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony 19:05
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap