2024. tél: Szoknyával a politikában
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Újjáépítik a 17. századi francia hajóroncsot

2012. augusztus 17. 08:54

Egy 17. századi, a Mexikói-öbölben elsüllyedt francia felfedező hajót készülnek újjáépíténi, miután a fagyasztva szárítás technikával konzerválják, ami a hajó méretét tekintve egyedülálló vállalkozás. A hajót jövőre állítanák ki.

Mínusz hatvan fokban, fagyasztásos technikával szárítják ki a La Belle tölgyfa és erdei fenyő gerendáit, amelyek 300 év nedvességét szívták magukba. A College Stationtől néhány kilométerre északnyugatra található Bryan Air Force bázison egy 12 méter hosszú és 2,5 méter széles gépbe helyezik a roncsot – ez egyébként a legnagyobb ilyen szerkezet, amit régészeti célra használnak.

A kutatók később újjáépítik a 16 méter hosszú roncsot, amely ha elkészül, az austini Bob Bullock Texas State History Museum egyik központi darabja lesz.

A hajót 1684-ben építették, s két évre rá süllyedt el a Matagorda-öbölben Galveston és Corpus Christi között. A kapitány, Rene-Robert Cavelier Sieur de La Salle abban a reményben fogott kormányt, hogy Texast Franciaország számára fogja gyarmatosítani.

„Amikor a La Belle elsüllyedt, az megpecsételte La Salle kolóniájának sorsát, s megnyitotta az ajtót a spanyoloknak, hogy elfoglalják Texast” – fejtette ki Jim Bruseth, a hajóroncs újjáépítését végző Texas Historical Commission vezetője.

A Texas Historical Commission több mint tíz évig kutatta a roncsot, mire 1995-ben, közel négyméteres mélységben megtalálta. Miután a vizet kiszivattyúzták, két méter vastagságú iszapréteget takarítottak el, hogy kiemeljék a Mexikói-öbölből a szinte teljesen ép hajót, amely mellett 700 ezer tárgy: ágyúk, lőszerek, kardok és tükrök kerültek elő. A régészek találtak egy komplett csontvázat is, de nem tudni, hogy az egy matróz vagy a fedélzeten tartózkodó negyven telepes egyike volt.

A roncsot átszállították a Texas A&M laboratóriumába, ahol fagyasztva szárításos technikát alkalmaztak rajta. A liofilezés, más néven liofilizálás vagy fagyasztva szárítás tartósításra szolgáló víztelenítés. Az eljárás során először megfagyasztják a víztelenítendő anyagot, majd vákuumot idéznek elő, így szakítják ki a vízmolekulákat a jégkristályból. A hajótestet szétszedték, a gerendákat a faanyag szerint osztályozták és szkennelték, hogy később pontosan össze lehessen rakni a háromárbocost.

Hasonló konzerválási technikát terveztek az egyik 2002-ben, Newportban (Wales) felfedezett középkori hajó esetében is, amely kétszer akkora, mint a La Belle. A francia felfedező hajó összeszerelésére várhatóan a jövő év végén, a Bullock Museumban fog sor kerülni.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tél: Szoknyával a politikában
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Vár negyed a föld alól | Régészeti kiállítás | Budapesti Történeti Múzeum Vármúzeum
Fekete lyuk - A pokol tornáca | Underground Budapest '88-'94 | Kiscelli Múzeum
Saturnalia | 2018. december 9. 11-15 óráig | Aquincumi Múzeum
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON
Könyvbemutató | A nyomor felfedezése Bécsben és Budapesten
Sztálin árnyékában - Nemzetközi konferencia - 2017. november 24.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár