A dualizmus technikai vívmányai
2012. március 20. 19:08
Kipróbálható csőposta, telefonhírmondó és virtuális realitás - a 19. és a 21. század csúcstechnikái együtt, működésben láthatók a „Szabad a pálya” című időszaki kiállításon a Közlekedési Múzeumban, amely a 19. század utolsó harmadába repíti vissza a látogatót, megmutatva Magyarország 1867. és 1914. közötti közel fél évszázadának technikai vívmányait, újításait, és képet ad nemcsak a kor nagy ívű gazdasági fejlődéséről, hanem a korabeli mindennapokról is.
Korábban
A „boldog békeidők” korszaka, azaz a dualizmus 50 éve alatt elkészült a 22 ezer kilométeres vasúthálózat, hidak, közutak épültek. Pest, Buda és Óbuda egyesülése után világvárossá fejlődött Budapest, ahol átadták a Budavári Siklót és a Svábhegyi Fogaskerekű Vasutat, megépült a kontinens első földalatti vasútja, megnyílt a világ legnagyobb nyílású lánchídja az Erzsébet híd - a 21. század elején is jórészt azt az infrastruktúrát használjuk, amit e korszak létrehozott.
A mai szemmel hihetetlennek tűnő fejlődés egyes pillanatait eleveníti fel a „Szabad a pálya” című időszaki kiállítás, olyan magyar műszaki találmányokat bemutatva, mint a Csonka János-Bánki Donát által megalkotott porlasztó, Puskás Tivadar telefonhírmondója, Bláthy– Zipernowsky– Déri mérnökhármas transzformátora, vagy a világ első villanyórája (fogyasztásmérője).
A kiállítás egyik leglátványosabb eleme a több tonnás, 3 méter hosszú és 3 méter széles, 112 éves, főként a cséplőgépek energiaellátására használt lokomobil, amely a mezőgazdaság gépesítésének legjelentősebb eszköze volt. A nyitókép a látogatókat átvezeti a gépműhelybe, ezzel azt az átmenetet szemlélteti, amely az alapvetően mezőgazdasági jellegű ország ipari felzárkózását jelentette.
Magyarország vidéki városainak 19. századi közlekedési fejlődését a legmodernebb 21. századi eszközökkel - az augmented reality módszer alkalmazásával - mutatják be, ahol a látogató saját okostelefonjával, vagy a kihelyezett tablet-ek segítségével kaphat bővebb információt.
A múzeum két szintjén kialakított kiállítás a 19. században népszerű ipari-és világkiállítások hangulatát idézi. „Pavilonszerűen” mutatja be a mezőgazdaság, az ipar, a közlekedés és a távközlés témaköreit, valamint betekintést enged a hétköznapi munkáslakásba, egy polgári ebédlőbe, vagy épp az orfeumba.
A dualizmus technikatörténetét bemutató kiállításhoz közel egy éves nyitvatartási ideje alatt számos program kapcsolódik majd, amelyekből egyebek mellett kiderül, milyen lehetett egy korabeli nagypolgári utazás az Al-Dunán, hogyan tartották az ünnepeket a polgári családokban, vagy milyen lehetett egy munkáscsalád karácsonya.
A kiállítás előre láthatóan 2012 végéig látható.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
18. IV. Béla uralkodása és a tatárjárás
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Élete utolsó évtizedét a fiával való háborúskodással töltötte IV. Béla király
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Kétnapi járóföldre mindent holttestek borítottak a muhi csata után
- A legenda szerint Árpád-házi Szent Kinga imádsága mentette meg Lengyelországot a tatárdúlástól
- Mégsem az extrém időjárás kergethette ki a tatárokat a Kárpát-medencéből
- Batu kán és a szláv favágók
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.