Renoir New Yorkban
2012. február 13. 11:07 MTI
Amióta elkészültek, először láthatók együtt Auguste Renoir (1841-1919) francia impresszionista festő egészalakos, nagy formátumú emberábrázolásai. Az egyedülálló kiállítás a New York-i Frick galéria újdonsága.
Korábban
A híres Danse a la campagne, Danse a la ville és Danse a Bougival című, 1883-ban festett, városi, falusi és egy bougivali táncjelenetet ábrázoló képeket egymás mellett mutatják be az épület keleti szárnyának falán.
A Renoir, impresszionizmus és egészalakos portrék című kiállításon látható a festő egy másik híres alkotása, az 1881-1885-ben készült Les parapluies (Esernyők) is. Az 1,8x1,4 méteres kép több mint egy évszázada nem kelt át az óceánon, utoljára 1886-ban "járt" New Yorkban - mondta el Colin Baley, a Frick gyűjtemény igazgató-helyettese, aki Peter Jay Sharp kurátorral együtt szervezte a tárlatot.
A kiállítást, amelyet Bailey "valóra vált álomnak" nevezett, több múzeum, köztük a párizsi Musée dÍOrsay kölcsönzései tették lehetővé. Renoir rajongói találkozhatnak a La danseuse című nagyméretű képel. Renoir sok képet festett balerinákról, ezt az ábrázolást a maga idejében, 1874-ben "merésznek, sőt sokkolónak" tartották a kortársak Bailey szerint. Renoir több más, ugyanebben az időben festett nagyalakos festményét, köztük a La Parisienne-t - A párizsi nőt - is kiállították a május 13-ig megtekinthető tárlaton.
Renoir akkor is ragaszkodott a nagyméretű, egészalakos ábrázoláshoz, amikor más impresszionisták már felhagytak vele, mert túl tradicionálisnak tartották. Annak idején nem is aratott sikert velük, így például az 1974-es La danseuse, amelyért 3000 frankot kért, négy évig nem talált vevőre, végül 1000 frankért adta el a művész. A párizsi nő, a La parisienne, amely Renoir egyik kedvenc műve volt, ugyanakkor az 1874-es kiállításra készült, de 3500 frankos katalógusárat senki sem adta meg érte és végül 1878 októberében 1200-ért kelt el.
A Les parapluies festését 1881-ben kezdte a mester, de aztán félbehagyta az esernyős témát és csak 1885-ben fejezte be - ez magyarázza az előtérben lévő két embercsoport öltözetének eltérését. Ezt a képet csak 1907-ben vették meg. A műveket bemutató Colin Bailey emlékeztetett arra, hogy Renoir egy szabó és egy varrónő fia volt, aki rajongott a korabeli kalapokért és hűen követte képein a divat változásait.
A New York-i galéria a képek szereplőinek kilétét is dokumentálta. A falusi táncot Aline Charignot ihlette, aki Renoir modellje, élete nagy szerelme volt, férjhez is ment hozzá és három fiút szült a festőnek. A bougivali és a városi táncmulatság nőalakját barátnőjéről, Susanna Valadonról, a modellből lett festőnőről, Maurice Utrillo anyjáról mintázta.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap