Antropológusok kutatják a rabszolgahajó roncsát
2012. január 23. 08:59
Egy amerikai antropológusprofesszor szerint tengeri kutatásuk segíthet az emberiség történelmének egyik legszégyenteljesebb fejezetének, a transzatlanti rabszolga-kereskedelem megértésében.
Korábban
Stephen Lubkemann két évet töltött Dél-Afrika partjai mentén, a Cape Town közelében lévő hajóroncs mellett, amely 200 rabszolgával a fedélzetén süllyedt el az 1790-es években. Elmondása szerint, ha elérik az elsüllyedt hajót, felszínre hozhatják az első 18. századi rabszolga-kereskedelemmel kapcsolatos régészeti bizonyítékokat.
Az Atlanti-óceán déli részén folyó kutatás egyike azon öt kísérleti kutatási kezdeményezésnek, amelyet a George Washington Egyetem és az amerikai Smithsonian Intézet támogat egy 18 hónapos projekt keretében. Az együttműködés január 12-én kezdődött.
A Smithsonian kurátora, Paul Gardullo mellett Lubkemann vezeti az amerikai és dél-afrikai szakemberekből álló kutatócsoportot. A kutatók abban a reményben merülnek le az óceán fenekére, hogy a hajótörésből származó leletek segítségével feltárhassák a történelmi részleteket.
„Ez egy olyan terület, ahol a régészet egyedi megvilágításba helyezheti a tényeket” – mondta Lubkemann. Hozzátette, hogy bár több régészcsapat is tanulmányozta már a transzatlanti rabszolgahajókat, ez a kutatás lenne az első, ami olyan hajót vizsgálna, amely rabszolgákkal a fedélzetén merült a hullámsírba.
A hajó méretét és felszereltségét vizsgálva a rabszolga-kereskedők célját és esetleges gondolataikat is megpróbálják felfedni a kutatók – ilyen például a brit blokád miatti aggodalmak vagy a gyorsabb szállítási lehetőségek mérlegelése.
A Smithsonian Intézet reményét fejezte ki, hogy a hajótörés vizsgálatának eredményei hozzájárulhatnak az afro-amerikai kultúra és történelem mélyebb megértéséhez. „Néhány partnerünk, mint például a Smithsonian Intézet, érdeklődéssel szemléli, hogyan használjuk fel a gyakorlati eszközöket kutatásaink során. Egyik céljuk beépíteni oktatási programjukba az itt látottakat, megmutatni diákjaiknak, hogy ez a fajta történelmi kutatás azoknak is érdekes lehet, akik nem akarnak búvárokká válni” – mondta Lubkemann.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap