Orvosok mutogatták a hisztérikákat
2009. november 19. 11:05
Míg a 19. században a nőket tömegesen tekintették hisztérikusnak és hordták pszichiáterhez, ma a hisztéria mint betegség már nem is létezik. Ennek eltűnése mögött azonban nem a gyógymódok fejlődése, hanem mélyreható szociokulturális változás áll.
Korábban
A hisztériát lelki eredetű idegrendszerbeli megbetegedésnek tartják; a hisztérikus alkatú embert pedig olyannak, aki képtelen a valóság talajára állni. Legfőbb pszichés tünete a nagyfokú ingerlékenység, szélsőséges hangulati ingadozás, amely az elhízástól a bénulásig gyakran szervi-testi elváltozásokkal jár együtt. Alapvető vonása a magamutogató önérvényesítés, nagymértékű fegyelmezetlen idegesség, a különcködés, az önuralom hiánya, a mohó kapkodás, túlzó, színészkedő érzelmi kitörések. A törés-zúzással járó jelenetrendezések egyik célja pedig éppen az értő közönség keresése.
A történeti korokon átívelő szociokulturális változást, amely a hisztéria megítélését kísérte, egy új könyv alapján részletesen is megismerhetjük. Andrew Scull, amerikai szociológus Hysteria: The Biography címmel megjelent kötete a 19. század második felében tömegesen hisztérikusnak nyilvánítottakat már nem fogja vigasztalni, bár a könyvből kiderül: nem is betegségről van szó, hiszen a modern elmegyógyászat a hisztéria esetében inkább kóros lelkialkatról szól.
A betegség feltalálójaként számon tartott Hippokratész az anyaméh rendellenes helyváltoztatásaként írta le a görög hüsztrosz, vagyis anyaméh szóra visszavezethető hisztériát. Az újkori gyógyászat John Sydenham (1624-89) neurológiai megközelítése nyomán a diagnózisokban újra divatossá tette a betegséget és azt a férfiaknál is gyakran kimutatta.
A 19. századtól az idegrendszer rendellenességeként azonosított hisztéria kutatói újra a női nemi szerv betegségeként tekintettek rá, akárcsak a hazánkban a kialakuló klinikus pszichiátria, például Moravcsik Ernő Emil (1858-1924) tolmácsolásában. Freud a hisztéria hátterében szervi, idegrendszeri elfajulást sejtett, amely az egyénfejlődés során elsősorban önmagára irányuló érzékiségből származik. Hátterében gyerekkori elnyomott vágyak, elfojtott vágyképzetek állnak, amelyek a felszabaduló energia kielégüléseként törnek elő.
A hisztéria-kutatás történetének egyik különleges fejezete a 19. század nemzetközileg ismert neurológusához, Jean-Martin Charcot (1825-93) patológia professzorhoz kötődik, aki valóságos spektákulumot alakított ki a hisztérikusok kezelése során. A neurózisok pszichoterápiával történő kezelése Charcot párizsi iskolájából, a Salpetrière-ből indult ki. Ide özönlöttek mindazok, akik a félreérthetetlenül erotikus pozícióban vagy hullamereven fekvő, ledér öltözetű hölgyek nyilvános kezelését hozzáértő társaságban óhajtották végignézni. A botrányos spektákulumok tömegesen vonzották a párizsi közönséget. A hisztérikus tüneteik miatt vizsgált hölgyeket itt akár színlelt orgazmus közben is láthatták, s ez érthető módon hamar megtalálta az érdeklődőket, s korántsem csak a legfelsőbb osztályok körében.
E különleges események gondosan megrendezett jeleneteit rögzítő fényképek a hisztériás rendellenességet a nőiesség és a szexualitás keretében ábrázolták. A kortársak szemében ugyanakkor Charcot nem valamiféle népszerű szórakoztatóiparos, vagy marginális sarlatán volt, aki a szexuálisan kiéhezett nyálcsorgató közönség igényeit szolgálta, hanem éppenséggel egy születőben lévő új tudomány bölcs, tudós szakértője. Neurológiai konzultációin cárok és hercegek mellett a kor nagykereskedői, bankárai is feltűntek. Leghíresebb betegei kétség kívül nők voltak; Charcot ugyanakkor személyesen mégis úgy gondolta, a hisztéria esetében nem női betegségről van szó.
Charcot kedvenc hisztériával kezelt páciense Blanche Wittman volt, aki a leírások szerint valósággal fürdőzhetett szerepében, amikor a hisztéria professzor a beavatottak számára kimódoltan színre vitte a hisztérikus jelenetet. André Brouillet 1887-es képén meg is örökíti Charcot egyik megrendezett hisztérikus jelenetét Blanche-sal. Blanche a professzor asszisztensének karjában vonaglik, csípőjét előretolva, fedetlen keblekkel látható, miközben fejét félrefordítva feltehetőleg orgazmust színlel. Hasonló hisztérikus jelenetek színrevitelével összesen 16 évet töltött Charcot párizsi iskolájában, a Salpetrière-ben, majd Marie Curie laboránsa lett, végül rádiummérgezés miatt lábait és bal karját amputálták.
A tudós spektákulumain készített képek hamar elterjedtek és ekképpen rögzítették a hisztériáról alkotott máig közkeletű imázst. A valóság illúzióját hordozó képeket látva a kortárs gondolkodók egy része morálisan elutasította Charcot működését. Így tett például Tolsztoj vagy Maupassant, vagy Madame Renooz is, aki élesen bírálta a neurológus tevékenységét a Revue scientifique des femmes lapjain: valóságos élveboncolásnak nevezve a Charcot által orvosi beavatkozásként előadott tudós mutatványt, amelyek szerinte sem a hisztéria okait, sem a kezelési módokat nem érintették.
Mégis, amint Elaine Showalter feminista történész megjegyzi, Charcot egyáltalán nem nevezhető durva nőgyűlölőnek, hiszen éppenséggel meglehetősen liberális álláspontot képviselt a női egyenjogúsítás ügyében, de éppúgy kitartott a mára elfogadottá vált álláspont mellett, miszerint a hisztériát nem lehet tudományosan női betegségnek nyilvánítani.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
tél
Múlt-kor magazin 2022
- A szeretet mártírjai – megjelent a Múlt-kor téli száma
- Maksymilian Kolbe atya önfeláldozása
- Az embermentő Jane Haining
- Sisi unokahúgának botrányos emlékiratai
- Diego Velázquez: Krisztus Márta és Mária házában
- Karikás Mihály és a Kis Pipa
- A fordulatra képtelen fenegyerek: Grósz Károly
- A Szentföld egy magyar tiszt szemével
- Clara Schumann – A nő, akinek először sikerült
- Koholt vádak alapján hurcoltak kényszermunkára több százezer embert 14:20
- Művészfeleségek munkáiból készít kiállítássorozatot a szentendrei Ferenczy Múzeum 12:20
- Ritka Caravaggio-festményt állítottak ki Rómában 11:20
- Már az első percben gólt rúgott az Aranycsapat az évszázad mérkőzésén 08:20
- Máig nem derült fény a hírhedt géprabló, „D. C. Cooper” kilétére tegnap
- Egyedi humorával nyűgözte le a közönséget Latabár Kálmán tegnap
- Macbeth, a tragikus hős és VI. Jakab, a boszorkányos király tegnap
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában tegnap