Kihajózott az óegyiptomi bárka
2009. március 9. 09:22 MTI
Húsz méter hosszú és 15 tonna rakományt képes szállítani egy 3800 éves óegyiptomi bárka pontos másolata, amelyen az ősi Punt földjére hajózott egy modernkori expedíció. Az ókori egyiptomiakat leginkább a piramisokért csodálja az utókor, ám Cheryl Ward amerikai tengeri régész azt kívánta bebizonyítani, hogy kiváló hajósok is voltak.
Korábban
Közismert volt ugyan, hogy az egyiptomia jártak Punt földjén. Ám mindig is vita tárgya volt a kutatók között, hogy hol is lehetett ez a mesés gazdagságú ország, s az, hogy vajon szárazföldön, vagy tengeren keresztül érték-e el az egyiptomiak.
A projekt egy 2006-os felfedezésen alapult, amikor az egyiptomi sivatag szélén mesterséges barlangokban felfedezték a legrégebbi ismert tengeri hajókat. Ezekben a barlangokban az egyiptomiak összeszerelték és szétszedték a cédrusfából épített bárkáikat. Itt tárolták a bárkák faanyagát, ahogy a kőhorgonyokat, valamint a köteleket egészen a következő expedícióig. Ám végül valamelyik expedíció elmaradt, a politikai instabilitás, lázadások a Középbirodalom (i.e. 2040-1640.) korában végett vetettek ugyanis a tengeri kalandozásoknak, s a barlangokról megfeledkeztek.
Cheryl Ward megállapítása szerint a cédrusdeszkák közel 4000 évesek lehettek. Arra alapozva, hogy a hajóféreg (Teredo navalis) milyen mélyen fúrta be magát a fába, a kutató azt feltételezte, hogy ezek a bárkák akár féléves hajóutakra is vállalkoztak a Vörös-tengeren, hogy elérjék Punt országát.
Hosszú volt a felkészülés, az egyiptomi hajóépítő műhely kiválasztása, ahol a bárkát megépítették, a megfelelő fa, s egyéb anyagok kiválasztása. Mint kiderült, az amerikai Douglas-fenyő hasonlít a szilárdság és egyéb tulajdonságok tekintetében leginkább a cédrusra, amelyet az óegyiptomi hajóácsok használtak. 2008 októberére elkészült a több mint 20 méter hosszú, s csaknem 5 méter széles bárka, amelyet ugyanazzal a technikával építettek meg, mint az ókori egyiptomiak, vagyis egyetlen szög felhasználása nélkül. A bárkát először a Níluson próbáltak ki, mielőtt december végén kihajóztak volna a tengerre. A Vörös-tengerig egyébként teherautón szállították a bárka részeit, s a vízrebocsátás előtt szerelték össze.
A 24 tagú nemzetközi legénység a kalózoktól tartva nem hagyta el Egyiptom felségvizeit, ám az egyhetes hajóút során csodálattal adóztak az ókori hajóépítők mesterségbeli tudásának. "Ezt a hajóépítési technológiát több mint 3500 éve nem használták, ám ma ugyanolyan hatékony, mint volt évezredekkel ezelőtt" - hangsúlyozta Cheryl Ward.
Punt az ókori egyiptomi feljegyzésekből ismert távoli vidék, ahová Hatsepszut fáraónő uralkodásának 8. évében kereskedelmi expedíciót indítottak. Punt a Vörös-tenger partján helyezkedett el, feltehetőleg a mai Szomália, Dzsibuti vagy Eritrea területén. Az egyiptomiak ta-netjernek, azaz az isten országának is hívták, ahonnan mirhát és tömjént hoztak. Ezekre a vallási szertartásokhoz volt szükség, de a gyógyításban is alkalmazták. Hoztak aranyat, ezüstöt, fahéjat, gyantát, egzotikus állatokat, állatbőröket és gyökerestől kiásott élő mirhafákat is.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2013
- A múlt század romkocsmái
- A Romanov-ház utolsó évtizedei
- Udvari bolondok a történelemben
- Száz éve épült a szőnyi álomkastély
- Udvari arcképfestők és fejedelmi modelljeik
- A Magyar Néphadsereg és az Egri csillagok
- A Kennedy-család és az öröklött hírnév
- Nem volt könnyű életük az újkori udvari bolondoknak
- Robert Capa és Magyarország
- A millenniumi ünnepségek alkalmából avatták fel a Vaskapu-csatornát tegnap
- Kiharcolták a szabad elvonulást a komáromi erődrendszert védő honvédek tegnap
- Báthory Istvánt ma is az egyik legnagyobb királyukként tisztelik a lengyelek tegnap
- Az első vasútvonal megnyitásában sokan ördögi fenyegetést láttak tegnap
- II. Mátyás dukátjára is licitálni lehet a Nudelman Numizmatika idei érmeaukcióján tegnap
- Pompeji titkait a modern technológia fejtheti meg tegnap
- A nevettetés és az önirónia nagymestere volt Kabos László 2024.09.26.
- Utasszállítóból lett hadihajó az óceán királynője, a Queen Mary 2024.09.26.